bestolen in Volos Griekenland

  • Andries Broersma

    Hallo lezers,

    Ik ben Andries, 58 jaar, en charter sinds 1999 zeilboten. Inmiddels heb ik bij 27 verschillende verhuurders door heel Europa 40 verschillende boten gehuurd. Zonder ooit één klacht heb ik meer dan 10.000 zeemijlen gevaren onder alle denkbare omstandigheden. Alle verhuurders tot nu toe verdienen grote lof voor de aandacht die zijn aan de boten en het welbevinden van de klanten besteden.

    En dan gebeurt het!

    Dit jaar heb ik met mijn familie een zeilboot gehuurd bij Jason Charter in Volos Griekenland (www.jason-charter.com) voor een 10-daagse tocht langs de Noordelijke Sporaden.

    Het was een vieze oude boot (Jeanneau Odyssey 42.2 uit 1998) waar alles aan mankeerde. Ik heb na afloop een review geschreven van 16 bladzijden “Horror im Volos”. Conclusie: een levensgevaarlijke boot die de huurder in onoverkomelijke problemen kan brengen.

    De eigenaar Wolgang Stache is een Duitser waarbij ieder tweede woord wat hij zegt “scheisse” is. Ik kwam er pas later achter dat hij die boot ook gebruikt voor arrangementen voor nudisten en partnerruilers.

    Brrrrrr. Voor de liefhebber http ://www.nudesailing.de/leist.htm

    Toen wij na 10 dagen terugkwamen in de thuishaven begon hij zonder te groeten gelijk te schelden en wilde hij geld hebben omdat ik, volgens hem, de boor 2 uur te laat had teruggebracht in de haven. Als ik hem geen 600 euro in kontanten zou geven dan zou hij onze creditcardborg van € 3.000,00 inhouden.

    Uiteraard heb ik hem geen geld gegeven en ben vertrokken met mijn familie.

    Na 4 weken heeft hij de volle € 3.000,00 van mijn bankrekening afgeschreven omdat hij in het bezit was gekomen van de CVC code van mijn creditcard.

    Ik heb aangifte gedaan van diefstal bij de Griekse Politie en wacht nu af wat er gaat gebeuren.

    Beste zeilers, heeft één van jullie een soortgelijke ervaring gehad met een louche verhuurder? Kent iemand Wolgang Stache uit Volos? Bestaat er een behoefte voor een platform om dit soort zaken te melden?

    Weten jullie of bladen als de Waterkampioen en Zeilen of andere Fora aandacht besteden aan reviews van verhuurders?

  • Alex

    Ernstige zaak, pure oplichting en 3.000 euro is echt heel veel geld.

    Neem per direkt contact op je bank om deze afschrijving terug te laten boeken. Dit is zeer waarschijnlijk de enige manier waarop je je geld terug kan krijgen.

    Verder is dit een zaak voor de Griekse havenpolitie, niet voor de gewone Griekse politie. Laat je het woord “port police” bij een discussie vallen, dan bindt men vaak al in.

    Ik ben werkzaam in de charterbusiness - ook in Griekenland - en er zijn behoorlijk wat malafide verhuurders in Griekenland. Meerdere verhuurders - niet alleen kleintjes, ook verschillende zeer grote - houden geld in op de borgsom voor schades en vermissingen die door een andere huurder zijn veroorzaakt. Of: een hoog bedrag inhouden op de borgsom voor een zeer geringe schade.

    Huurders worden door malafide verhuurders gelokt met (zeer) lage huurprijzen en worden vervolgens m.b.v. de borgsom opgelicht.

    Verder: goedkoop is meestal duurkoop wat kwaliteit van de boot betreft en vaak met slechte of geen service De bonafide verhuurders zijn meestal hoger geprijsd - onderhoud van boten is namelijk duur - en bieden wel kwaliteit en goede service bij mankementen.

    Verder is een borgsom van 3.000 euro voor een 42 voet boot uit 1998 echt te hoog. Dit had je al aan het denken moeten zetten. Een normale borgsom voor zo'n stokoude huurboot is 1.500 euro of minder en maximaal 2.000 euro. Verder is het raadzaam om altijd een borgsomverzekering af te sluiten. Het kost je 60 of 115 euro met nog steeds 15 % eigen risico van de borgsom, maar je houdt zo wel de schade binnen de perken. Alles wat met boten te maken heeft is duur. Ook bonafide verhuurders kunnen daarom een behoorlijk bedrag rekenen bij schade. Vaak meer dan huurders verwachten.

    En: huur voortaan via een goede Nederlandse zeilorganisatie. De betere organisaties hebben al een voorselectie gemaakt, en gaan niet in zee met vage verhuurders. Wellicht dat je zo wat duurder uit bent dan wanneer je zelf rechtstreeks boekt, maar wel met meer zekerheid en met een Nederlands contact ingeval van problemen. Kijk bij voorbeeld eens op Sioni.nl , tevens lid van het SGR.

  • Andries Broersma

    Ik wist dat hij het zou gaan doen dus had ik bij International Credit Cardservice (ICS) al een melding gedaan van “onterechte transactie” Na overleg met de Helpdesk kan je dit formulier downloaden en als er maar de geringste aanleiding is van oplichting dan ontvangt de kaarthouder het bedrag terug op zijn rekening en gaat ICS achter de bank van de oplichter aan. Mocht later blijken dat de incasso terecht was dan dien je het bedrag alsnog te betalen. Logisch.

    Ik heb via de Griekse Ambassade contact gelegd met de Hellenic Coast Gard annex Port Control Volos en die nemen actie tegen het bedrijf.

    Ik ben 100% met je eens dat goedkoop duurkoop is. Daar heb ik nooit op bezuinigd. Deze verhuurder vroeg 3200 euro voor 10 dagen en suggereerde dat de boot tip-top in orde was.

    Kan jij meer vertellen over die borgverzekering?

  • Alex

    Het is te hopen dat de port police er ook wat mee gaat doen. Of men is zeer actief of het komt op de grote stapel terecht.

    De borgsomverzekering (gevolgschade- waarborgsomdekking) is van Unigarant, zie http://www.unigarant.nl/verzekeringen/vrije_tijd/watersport/vaar_vakantie_polis/ Als particulier niet afsluitbaar, alleen afsluitbaar via een Unigarant tussenpersoon zoals Sioni . Alleen een verzekering zonder boothuur via hen afsluiten kan ook via http://www.sioni.nl/verzekering .

    huurprijs tot 2.000 euro -> 58 euro premie

    huurprijs vanaf 2.000 euro -> 113 euro premie.

    eigen risico bij schade -> 15 % van de borgsom

    maximale uitkering is 2.500 euro.

    in eerste instantie dien je lokaal het volledige schadebedrag te voldoen en in tweede instantie na thuiskomst kun je de schade claimen bij Unigarant, mits meer dan het eigen risico van 15 % van de borgsom.

  • Mor

    Nee, aandacht van de w'sportbladen hiervoor heb ik nooit gezien, tenminste niet voor klachten/ kwaliteitsbeoordelingen.

    Al googelend vind je wel het forum van charterexpert .com een oordeel van “vanzandt ” over deze ondernemer.

    Als je dat bedrijf eerst gegoogeld had, dan was je daar dus nooit heengegaan.

    Ook is er een duits forum te vinden, waar er over geschreven is. Hier is zowel een neg. als een positief oordeel in dezelfde draad.

    Ik zou dus zeggen, vertaal je ervaring en plaats het , ter waarschuwing, op die fora.

  • Andries Broersma

    Inmiddels is de volledige borg na 4 maanden teruggestort op mijn rekening. Eind goed al goed dankzij MasterCard en ICS.

    Beste zeilers, geef nooit contant geld als borg aan verhuurders. Je zal types als Wolgang Stache moeten doodslaan om je geld terug te krijgen.

    Als iemand meer wilt weten over zeilen in de Noord Sporaden dan kan ik je sunsail aanbevelen.

  • Alex

    Fijn dat je geld weer terug is na zo'n bizar incident. Helaas komen vrijwel alle verhuurders in Griekenland weg met dit soort oplichtingspraktijken. Misschien een keer een boete of een stevig gesprek/ waarschuwing en gedoe met de port police maar na verloop van tijd is het weer “business as usual”.

    Sunsail heeft inderdaad een hele mooie en nieuwe vloot, maar ook hier is het niet altijd oke. Prijzen liggen naar verhouding op een te hoog niveau, zeer hoge borgsom van zo 3.000 euro die je tegen betaling van een paar honderd euro kunt beperken tot circa 600 euro dus nog steeds veel, paar honderd euro voor diesel (optioneel) en torenhoge toeslagen voor als je boodschappen vooraf aan boord wilt hebben (= optioneel). Ook Sunsail rekent soms flinke bedragen bij schade en vermissingen, maar dit is volledig afhankelijk van het personeel met je te maken hebt. Soms is men zeer laid back en is geen enkele schade een probleem. En soms is het al flink betalen voor zoiets als een vermiste roeispaan.