Autohelm 2000 weigert

  • Sindbad

    Tijdens de overtocht van IJmuiden naar Lowestoft weigerde mijn Autohelm 2000 plotseling: hij begon snel achter elkaar te piepen, en de boot ging rondjes draaien. Hij was dan niet te corrigeren. Het stopte als ik de stekkertje van het elektronische kompas eruit haalde - ik kon 'm dan ook weer met de hand (dwz met de bediening) in- en uit laten draaien.

    Nogal onhandig voor mij want ik had nog een hele nacht aan het roer tegoed.

    Op een volgende trip hetzelfde: eerst een poos goed, vervolgens van slag.

    Weten jullie hoe het komt en wat je eraan kunt doen?

    groeten

    Pieter

  • Bontekoe

    Bij waren er twee van die hele dunne draadjes die van de fluxgate af komen gebroken.

    Omdat de fluxgate cardanisch opgehangen is gebruiken ze hele dunne dradjes om de beweging van de fluxgate niet of bijna niet te beinvloeden. Omdat de fluxgate voortdurend beweegt zal op den duur best wel eens een draadje breken. Vooral als er wild mee wordt omgegaan, bijvoorbeeld tijdens het monteren of het demonteren. Een fluxgate compas is een gevoelig instrument dat makkelijk beschadigd.

    Ik heb de gebroken draadjes voorzichtig weer vast gesoldeerd en het soldeerwerk geisoleerd met wat vernis, daarna werkte de AP weer prima. Het is wel een geweldig priegelwerk waarbij je een pincet en een heel klein soldeerboutje nodig hebt. En oppassen dat je tijdens het werk de andere draadjes niet ook afbreekt.

  • Sindbad

    OK… maar dan wel vreemd dat hij het vervolgens steeds in het begin een poos doet, en dan ermee ophoudt. Toch?

    (Heb zeker geen hekel aan solderen, maar ik ben liever voorzichtig)

  • raptor

    Ik heb hetzelfde probleem gehad. Trad alleen op met heet weer. Fluxgate werd dan gloeiend heet. Alls ik een natte lap over het kompas legde had ik geen probleem.

    Pieter

  • Sindbad

    Overbelast dus…? heet was het niet. Ding hing midscheeps aan de mast - ik heb dus niet aan 'm gevoeld of-ie warm was.

  • raptor

    Was geen overbelasting. Vooral bij rustig en erg zonnig weer als het zwarte huis erg heet werd van de zon.

    Pieter

  • Sindbad

    Bij mij was het 23.00 in de nacht, geen zon te zien. Midden op de Noordzee :X

  • raptor

    zoekt en gij zult misschien vinden……

    Pieter