lekkage Jeanneau Tonic

  • Peter

    Ik heb een Jeanneau Tonic van 1988. Kent iemand het probleem van lekkage als je gaat moteren en/of zeilen? Als de boot in de box ligt is er niets aan de hand.

    In de bakskist en onder de bedden achter haal ik dan 2 putsen water weg. Heb de importeur gebeld en die weet wel een manier om te controleren, maar ik ben meer op zoek naar een “ervaringsdeskundige” Heb overigens een b.b. motor in een bun helemaal achterin tegen de spiegel aan. Wie weet er meer?

  • Bart

    Dag Peter,

    Zoals je het omschrijft komt het water dus niet “van boven”. Als het zo was dan had je er gisteren zeker last van gehad. Het zal dus iets te maken hebben met water dat binnenkomt omdat tijdens het zeilen / op de motor varen de romp aan de achterkant naar beneden wordt getrokken en er daardoor ergens water binnen komt. Altijd lastig om te vinden waar vandaan precies.

    Onlangs heb ik een lekkage aan een boot kunnen vinden met een app die Thermal Vision heet. Ik heb op de bewuste plek heet water gegooid en toen met mijn telefoon gekeken en dat werkte aardig want ik kon precies zien waar het hete water liep. In jouw situatie zou het omgekeerd ook goed kunnen werken. Als je even wacht tot het buitenwater koud is dan kun je het ook bekijken omdat jouw boot dan “warmer” is. De app laat temperatuurverschillen zien dus het zou een oplossing kunnen bieden.

    Ik hoop dat je er iets aan hebt.

    Groet,

    Bart

  • Erik

    In het verleden verschillende lekkages op verschillende boten gehad met steeds een andere oorzaak. Soort boot doet er niet zoveel toe. “Usual suspects”: raampjes (!), zeker als deze in de romp zitten -, luiken, afsluiters, stuurinrichting, mastvoet, ankerbak, aansluiting romp op dek, scheurtje in watertank etc..

    Het kan dus van alles zijn … . Niets uitsluiten en logisch nadenken. Wellicht ergens een heel klein scheurtje of gaatje dat alleen onder water staat tijdens helling van de boot en dus alleen dan lekt.

    Tijdens het zeilen/ varen heel goed binnen kijken waar het water vandaan komt. Zowel checken bij zeilen over bakboord als over stuurboord. Twee putsen is nogal wat dus er moet ergens actief water stromen en dat moet te detecteren zijn. Er is geen binnnenboord motor dus dat maakt het aanzienlijk gemakkelijker. De afsluiters voor zover die er zijn dubbel goed checken.

    Je kunt het wellicht ook achterhalen m.b.v. een waterslang in de haven. Heel systematisch de boot natspoelen en ondertussen kijkt iemand binnen of hij ergens water naar binnen ziet stromen/ ziet vollopen. De boot binnen zoveel mogelijk leeghalen dus alle kussens, vlonders etc. eruit zodat je een zo goed mogelijk zicht op de romp hebt.

    Succes

  • Peter

    Hallo Bart en Erik, bedankt voor jullie adviezen ! Hoorde van de importeur dat oorzaak ook kan zijn, bij de flens, daar waar romp en dek in de motorbun samen komen.

    Ga als mijn zeilmaatje weer terug is wel op zoek naar de lekkage. Als ik meer weet geef ik het aan het Prikbord door.

    Groeten, Peter

  • ben

    ik heb zelf ook een tonic met buitenboord motor in de bun bij mij was de lekkage de doorvoer van de uitlaatgas

    een slangetje wat door de romp naar buiten gaat die sluit niet meer goed af zodat wanneer je gaat varen de boot achter lager komt te leggen en zo er water naar binnen komt.

    en via de 12volt bedrading bij de accu onder het bed komt.

    succes ben

  • Peter

    Hallo Ben.

    Lees je bericht beetje laat. Ben gisteren met de onderkant van de bun bezig geweest.

    Ik kreeg een tip dat in de overgang van binnen -en buitenschaal in de bun de oorzaak zou kunnen zitten. Dit bleek zo te zijn.

    Er bleek na schuren al eerder reparaties geweest te zijn. Nu meerdere plekken open gemaakt en na grondig ontvetten met Epoxi dichtgemaakt.

    En nu maar hopen dat na te water laten alles dicht zit. Weer een heel ander verhaal dan dat van jou. Misschien heb ik jou er weer mee geholpen.

    Veel zeilplezier ! Peter.

  • Hansie

    Hoi Petertje! Wat leuk dat het eindelijk gelukt is!! Tot gauw! Gr. Hansie

  • Sindbad

    Eh…, mogen wij t ook weten? :)-D

  • peter

    Ach, een inside joke van een paar sukkels van zeilers.

    Groeten, Peter.:)-D

  • Hansie

    Istie jaloers??