maststeps

  • patrick

    Beste zeilcollega's,

    Ik ben op zoek naar maststeps, wie kan advies geven welke en waar ze voor een scherpe prijs te koop zijn (uitgaande van 3 per meter heb ik er +/- 34 nodig. Ik hoor graag. Alvast dank voor het meedenken. Patrick

  • Kapitein Hadock

    3 per meter, dat is om de 25 centimeter?

    Dat is veel te veel.

    1. Je hoeft pas boven de giek te beginnen. De eerste mast step is de giek zelf.

    2. Je plaatst ze om en om aan SB en aan BB.

    3. De hoogste 1,5 meter van je mast hebben geen steps nodig.

    3. Een stap hoogte van 40 tot 50 cm werkt ook prima.

    Voorbeeld mast 12 meter (14 meter doorvaarthoogte inclusief romp hoogte en marifoon antenne & vaantje).

    Af: 1 meter (lummel hoogte), over: 11 meter.

    Af: hoogste 1,5 meter, over: 9,5 meter.

    Delen door 0,5 meter = 19 steps. 10 aan SB en 9 aan BB, beginnen 0,5 m boven de lummel.

  • Mor

    En laat nu de enige maststep, die ik heb, juist onder de giek zitten.

    Mijn grootzeil zit met karren op de mast, met gestreken zeil, is dat een stapel van haast een meter hoog.

    Dus heb ik een maststep op ca 60 cm hoog om bij de grootzeilval en huik te komen en die gebruik ik dagelijks.

    Het hangt dus ook van je schip af en van jezelf.

    Met mijn lengte van 1,75 zou ik gaan voor een afstand van ca 45 cm. Het beste eens testen bij iemand in de haven die die dingen heeft, welke afstand nog ok is voor jou.

    Nu ben ik wel eens met bootmansstoeltje in de mast gehesen, maar kom dan net niet hoog genoeg.

    Door de lus en oog van stoeltje komt dat al bij je hals en dan nog de ruimte voor het beslag vd val, dan zit de top van de mast bij m'n nek.

    Om een blokje te verwisselen, moet je juist van bovenaf werken en kunnen kijken, dat gaat dan net niet.

    En andere dingen, antenne's, lantaars ed, die zitten nog hoger.

    Ik zou dus juist een paar maststeps bovenin willen hebben, om met een stabiele postie te kunnen werken.

    Balancerend op een been, terwijl je boven je macht moet werken , zou me dat niet lukken. Ik zou er dus nog zeker eentje bij plaatsen op ca 125 cm onder de masttop.

    Je hebt tegenwoordig die nylon maststeps die je in kan klappen. Lijkt me de beste keuze.

    succes

    MoR

  • Bontekoe

    En de zalingen zijn ook als mast steps te gebruiken. Daarmee spaar je er weer een of twee mee uit.

    Top step (1,5 mtr van de masttop) dubbel uitvoeren, je staat er vaak lang op en dan is een beetje comfort wel fijn.

  • marksvrijheid

    wow, hoe vaak zitten jullie in de mast dan? :D

  • Kapitein Haddock

    Ik heb ze geteld, op mijn mast (12 meter) zitten 10 steps, 11 in totaal want de bovenste is dubbel uitgevoerd. De giek en de zalingen worden dus ook als step gebruikt.

    Ik heb ook nog even geprobeerd hoe ik het doe (meestal denk je daar niet eens aan): Ik gebruik een valliertje als eerste step, dan de giek en dan de eerste echte mast step.

  • Sindbad

    Ha!

    Ik heb die dingen ook; van RVS, soort driehoeken met platte zijde onder en dan schuin omhoog. Voet schuif je erin. Zitten idd om de meter en dan om en om li en re. Is erg prettig als je boven iets te zoeken hebt. Zoals verkeerd om ingeschoren val na zetten van de mast oid. Heb je ze niet, dan heb je ze nodig….

    Ik zou ze niet graag missen.

  • raptor

    heb je dan ook een klimtuigje aan om je vast te zekeren als je hoog in de mast moet werken? Ik ben vroeger wel eens omhoog gehesen in een bootsmanstoeltje op een grote Hoogaars op zee. Kon niets doen omdat je twee armen en benen nodig hebt om je vast te klemmen aan de mast als je daar boven slingers maakt van vele meters.

    Pieter

  • Sindbad

    De paar keren dat ik echt bovenin de mast moest zijn lag ik in de haven. Dus geen zweet (:D

    Maar ik had wel een gordel om met carabijnhaken. Voor het geval dat.