"oude bootjes zijn een afvalprobleem"

  • erik

    Oude bootjes zijn een afvalprobleem ->

    Daar ben ik het volledig mee eens.

    Alleen in “mijn” jachthaven zie ik al zo'n drie zwaar verwaarloosde schepen die al jaren niet meer van hun plaats maar waarvoor kennelijk (want ze liggen er nog steeds) wel liggeld voor wordt betaald. Buiskap aan flarden, groen uitgeslagen, hoes van de genua aan flarden, zwart uitgeslagen zeilen etc..

  • BJ

    Zolang er liggeld wordt betaald hebben de boten een eigenaar en is er niks aan de hand. OK, verwarlozing is niet zo mooi en de haven zou de eigenaar kunnen aansporen om er iets aan te doen maar daarmee zijn ze nog geen milieuprobleem. Als ze onverhoopt zinken en er lekt olie dan is de eigenaar bekend en kan deze aansprakelijk worden gesteld. Pas als de eigenaar niet meer bekend is heb je een probleem want dan zit de haven er mee.

    Bij sloop is er ook niet zo heel veel aan de hand. IJzer en staal kan worden recyceld, hout kan de kachel in, alleen polyester blijft over. Maar dat kan in de shredder en dan is er vast ook nog wel iets voor te verzinnen. Nee, het hard roepen dat er een probleem aankomt gaat onherroepelijk leiden tot een hernieuwd onderzoek naar een vaarbelasting of een eenmalige afvoerpremie.

  • Ionion

    Misschien inderdaad geen milieuprobleem, maar wel zeer slechte reclame voor een jachthaven. Jachthavens zouden boten waar jarenlang niet naar omgekeken wordt, uiteindelijk moeten verwijderen. Wel eerst de eigenaar aanspreken, waarschuwen en sommeren. De verantwoordelijkheid van een bootjeseigenaar moet meer inhouden dan eens per jaar liggeld betalen.

  • Sindbad

    In de loods waar mijn boot (nog 1 nacht X( ) ligt liggen ook zo een paar erg verwaarloosde boten. Vreemd, het is zomer, en stalling (verwarmd!) is duur.

    Het kan niet anders of de eigenaar is van het uitstellende soort. Komt nog wel eens…. en maakt met enig schuldgevoel de huur over.

    In de vorige haven waar ik in de winter lag sommeerde de havenmeester de vieze boten schoon te maken, of weg te halen. Als dat niet gebeurde werden ze na een paar waarschuwingen bij opbod verkocht of op kosten van de eigenaar naar de sloop gebracht.