KNRM Loos alarm

  • chirpy

    Zonder van enig kwaad bewust werd er groot alarm geslagen toen wij terugkomend van Engeland voor de kust van Domburg op 12 mei 's avonds in een vrij ruwe zee ons zeil moesten bergen. Mijn zeilgenoot kroop naar voren, klemde zich aan de mast vast en bond het grootzeil op. Een houder van een strandpaviljoen dacht dat twee mannen zich vastklampten aan de mast op een zinkend schip. Voor de sluis van de Roompot,vloog een helikopter vlak over en bescheen met zijn felle lampen het wateropppervlak. Even later kwam ons de reddingsboot tegemoet, ook met felle lichten het water afspeurend. “Daar moet iemand in nood zijn”.dachten we. De reddingsboot kwam ons achterop en vroeg of wij een zeilboot hadden gezien? Wij waren de enigen. Zij hadden een melding van de wal ontvangen en groot alarm geslagen via Den Helder Rescue, een gebruikelijke procedure. We hoorden het marifoonverkeer wel, maar het sloeg toch niet op ons?? Dus wel. Groot alarm betekent: Helikopter, reddingsboot, politie, ambulance en brandweer!!!! Loos alarm. We voelden ons eigenlijk heel schuldig dat wij het onderwerp waren geweest van deze actie en de kosten die daaraan verbonden waren, maar een vriendelijk juffrouw van de KNRM verzekerde ons dat we dat niet hoefden. Toch maar weer een bewijs hoe alert de KNRM is. Fantastische organisatie. Voor het hele rapport kijk op de site van de Reddingsmaatschappij.

  • Sindbad

    Tsss. wat een heisa. Heb je foto's gemaakt? Filmpje..?

    Die landrotten toch, snappen er niks van.

  • h.h.

    Wij hebben dat ook meegemaakt ,familie die een heel ander idee hadden van de tijd die je nodig hebt om van aruba naar curacao te zeilen en dan van alles inschakelen.(dat kan op aruba:()

    S'ochtens lekker langs de kust zeilend opeens een helicopter boven het hoofd die allerlij vragen stelt en later een mooie(hmm redelijke) luchtfoto in het blaadje van de marine.

    Dat was wel leuk ,je bootje vanuit de lucht, later in de haven iedereen die grapjes en opmerkingen maakt was weer wat minder.

  • erik

    Spectaculair verhaal en wat een alerte reactie van de KNRM!

    Als ik met hardere wind aan het zeilen ben en ik zie dat een andere boot met stampende deining minutenlang met veel moeite een keihard klapperende genua inrolt dan denk ik ook weleens: gaat het wel daar wel goed aan boord. En kan me voorstellen dat als je dit vanaf de kant ziet en je bent geen zeiler dat je dan denkt dat er iets niet oke is.

  • Sindbad

    Kom je op de vraag: ben je wel in orde als je een zeilboot in je bezit wil hebben…?

    Ik ben al een paar maanden ieder vrije minuut aan het klussen - zaterdag gaat-ie erin, is het seizoen al half voorbij.

    Erg kostenefficiënt of gezinsvriendelijk is het allemaal niet.

  • BJ

    Die vraag heb ik ook gesteld en ik heb mijn boot ook maar verkocht. Simpele rekensom, kosten en baten, en het feit dat ik liever niet al mijn vrije tijd in het klussen stop wees uit dat het niet verstandig was. Dus nu twee keer per jaar naar de Middelandse Zee en daar lekker een weekje zeilen. Maar dit is misschien iets voor een ander topic, kan een leuk draadje worden… :D

  • Sindbad

    JA

  • Sindbad

    JA

  • marksvrijheid

    hee ouwe landrot! is je boot nog te koop? ik weet iemand :D

    ben je meteen van je problemen af…. ik ervaar heden ten dage ook meer en meer meewarige blikken… mooie boot, is dat onderhoud nog wel te doen???

    nee zeg ik dan, tot zinken brengen is de enige optie haha

  • Sindbad

    Ha landlubber; nou, dat laten zinken moet lukken met dat Heavy Metal van mij.

    Afgelopen weekeinde het ding naar Friesland gebracht. Motor is nu goed met nieuwe koelwaterpomp; dek en romp strak in de lak, alles werkt, haast niet te geloven. Niks meer aan doen zeggen ze dan.

    Mooi weekeinde gehad met een van mijn dochters.

    En ja, foto's gemaakt, hij is te koop, maar erg veel gaat er niet van de prijs af na alle werk. Hou ik 'm nog liever zelf.

    En volgend jaar gaat-ie de kant op in Friesland, scheelt een hoop geklus :(

    Is jouw 3 duims eiken nu weer in orde, na alle schroefasproblemen?