pampus

  • joop

    Hoi ,allemaal

    Lang niet hier op dit forum geweest.

    Ik heb m,n pampus te koop aangeboden, ik baal als een stekker nu zij helemaal naar mijn zin is en vele uren en geld geinvesteerd heb, kan ik er gezien rugklachten niet er mee doen wat ik zou willen.Zeilen is m.n passie, …………………Hoe en wat zijn jullie ervaringen met rugklachten op en een open-zeilboot ?? Vooral als je gaat zeilen, optuigen, etc, over onderhoud praat ik maar niet , kan ik even niet hebben.

    GRT,joop

  • erik

    Zeilen in een open boot, is zeer fysiek zoals je als pampuszeiler zult weten. Je kunt je zeilvoering hierop aanpassen door met gereefde zeilen rond te varen. Dat maakt alles lichter. In elke watersportwinkel heb je allerlei bootkussens etc. te koop voor in je rug. Dit alles zal alleen bij lichte rugklachten helpen. Bij zware rugklachten wordt het lastig … .

  • raptor

    Op zich lijkt mij een pampus een rustige boot om in te varen. Ik denk dat je naar je specifieke problemen moet kijken wat haalbaar is. Kan je zitten onder helling en in welke houding? Kan je de schoten nog doorhalen of moet je lieren plaatsen? Kan je nog op en af de boot komen? Eventueel zijn er boten in de handel voor zwaarder gehandicapten. Sterkte en succes.

    Pieter

  • Sindbad

    Hee Joop;

    zeilt je huisarts ook…?

    Want ik denk dat je daar advies moet zoeken.

    Overgewicht? Dat moet eraf (zeilen dus..?); en gericht fysiotherapie, nu en dan (voor /tijdens het zeilen) een goede ontstekingsremmende pijnstiller, en zo nog wat.

    Maar waarschijnlijk heb je deze en andere tips al gehoord. En soms moet je “ermee leren leven”, mooi balen dan.

    Veel succes

    Pieter

  • joop

    Hallo allemaal,

    Ja Pieter ermee leren leven .. maar accepteren zijn 2 dingen , ik zal wel moeten. Het is chronisch en blijkbaar weinig aan te doen , ik weeg 72 kg en 1,75 lang dus mooi op gewicht Sommige wervels onderin m,n rug zijn versleten d,r is ook een mri scan gemaakt kwam dat naar boven om het zo maar te noemen, net 50 geworden , maar ik heb de motorboot nog.

    Zitje,s heb ik al in de pampus , comfort van die opklapbare zitje,s , na een half uur moet ik weer gaan staan indien mogelijk, dus dat wordt ie niet.

    Ik zie het wel waar het schip strandt , m,n baan behouden is mijn belangrijkste momenteel.

    Maar erik en de 2 pieters bedankt voor jullie reactie en nog een tip van mij , ik zeil tegenwoordig op de computer simulator 5 van stentec , geweldig vind ik het .

    Grt Joop

  • Sindbad

    he balen Joop. Motorsailertje dan maar…?

    Electrische liertjes erop :)

    Sterkte!