Kajuitvloer opknappen

  • Frank

    Mijn boot nadert de leeftijd van 25 jaar en is in een zeer goede conditie maar 25 jaar gebruik en met name oude lekkages hebben hun sporen achter gelaten in het interieur, met name de vloer…. van sommige vloerdelen komt de toplaag los…

    Ik wil de vloer graag weer (laten) opknappen en vraag me af wat de alternatieven zijn. Het vervangen van de vloer is ongetwijfeld de beste optie maar ook de meest bewerkelijke en de dus duurste. Grote delen van het interieur zoals kaartentafel en keukenblok zijn namelijk op de vloer gezet en (helaas) niet op een frame…

    Ik vraag me af wat de alternatieven en wat de ervaringen hiermee zijn…

  • erik

    Ik neem aan dat je met vloerdelen, de vlonders, de planken waar je op loopt bedoeld? Als je die eruit kan halen dan kun je die laten vervangen door een timmerman, of zelf opknappen (slechte toplaag eraf halen en vervangen door iets vergelijkbaars)?

  • raptor

    Huidige vloer zal wel van multiplex zijn. Je kan de los zittende lagen weg steken als het niet te dramatisch is en dan alles behandelen met een inpregneerhars van epoxy zodat de rest vast blijft zitten. Dan min of meer glad plamuren en dan de vloer opnieuw bekleden. Je kan daar dunne multiplex voor gebruiken of bv flexiteak. Als het mogelijk is kan je ook grote delen van de oude vloer weghalen/weg zagen waar het kan. Ik weet niet of je zo alle slechte plekken weg krijgt. Ik zaag in zo een geval met een decoupeerzaag waar ik het zaagje drastisch van inkort zodat hij net door de plank gaat. Je moet even oefenen in zagen met een ingekort zaagje omdat er soms helemaal geen zaag in het hout zit: rustig werken.

    Pieter