kapot roerblad

  • raptor

    Bij mijn peddelbootje met flitstuig is het roerblaadje gebroken. Afmeting is slechts 40cm x 15 cm en geprofileerd, gemaakt van 12 mm occoume multiplex. Leek me sterk genoeg maar dus niet. Ook op mijn vorige minitransatje met dubbel roer had ik 18mm roerbladen en die braken ook. Kracht op een roerblad is kennelijk veel groter dan je je zo voor kan stellen. Als ik een stuk multiplex met gelijke afmetingen dwars door het water trek met alle kracht blijft hij heel en ik kan er ook op gaan staan. Welke onvoorstelbare krachten werken er op een roerblad in. Ik weet het niet.

    Pieter

  • raptor

    Nu een roerblaadje gemaakt van 12mm meranti plankjes met een aluminium H profiel erin verwerkt. Volgens mij kan je er nu met een auto over rijden. Bijna een dag werk om zoiets te maken en af te werken.

    Pieter

  • Bontekoe

    Multiplex is wel het slechtste materiaal voor roeren, nou ja, op spaanplaat na dan. Gebruik dan op zijn minst hechthout. Maar ook hechthout heeft, net als multiplex, de helft van de nerven in de verkeerde richting liggen. Een gewone plank heeft alle nerven in dezelfde richting en is daarom veel sterker in die richting. (Multiplex is sterk in alle richtingen maar een roer wordt maar in een richting belast). Het nadeel van een plank, vooral bij jong hout, is dat ze makkelijk krom trekken. Het beste roer maak je daarom van kwartiers gezaagde latten die onderling een kwart slag gedraait worden. Als ze dan krom willen trekken corrigeren de latten elkaar en blijft het roer recht.

    Zelf trek ik dan nog een glasmatje met twee lagen epoxy over heen. Dat maakt het roer nog stijver en sterker en de latten worden nog beter met elkaar verbonden. Ook krijgt het roer zo een stevige bescherming tegen aan de grond lopen of de schroef van de BBM. Tot slot werk ik het roer af met tweekomponentenlak om de materialen tegen de zon te beschermen. Een roer maken kost me zo'n dertig uur verdeeld over twee weken, voornamelijk besteed aan (met de hand) schuren en schaven. Goede materialen zijn niet goedkoop maar door met goede materialen te beginnen voorkom je dat al dat werk opnieuw moet.

  • raptor

    Helemaal eens met je werkwijze. Ik had gelukkig nog een plank meranti van vele jaren oud op zolder in de werkplaats. Hier kan ik op staan maar op een plank multiplex niet. Ik zat alleen vast aan een 12mm dik roerblad omdat het een schuifroer is en omdat ik geen zin had om ook het tweede deel opnieuw te maken.

    Pieter