Multiplex is wel het slechtste materiaal voor roeren, nou ja, op spaanplaat na dan. Gebruik dan op zijn minst hechthout. Maar ook hechthout heeft, net als multiplex, de helft van de nerven in de verkeerde richting liggen. Een gewone plank heeft alle nerven in dezelfde richting en is daarom veel sterker in die richting. (Multiplex is sterk in alle richtingen maar een roer wordt maar in een richting belast). Het nadeel van een plank, vooral bij jong hout, is dat ze makkelijk krom trekken. Het beste roer maak je daarom van kwartiers gezaagde latten die onderling een kwart slag gedraait worden. Als ze dan krom willen trekken corrigeren de latten elkaar en blijft het roer recht.
Zelf trek ik dan nog een glasmatje met twee lagen epoxy over heen. Dat maakt het roer nog stijver en sterker en de latten worden nog beter met elkaar verbonden. Ook krijgt het roer zo een stevige bescherming tegen aan de grond lopen of de schroef van de BBM. Tot slot werk ik het roer af met tweekomponentenlak om de materialen tegen de zon te beschermen. Een roer maken kost me zo'n dertig uur verdeeld over twee weken, voornamelijk besteed aan (met de hand) schuren en schaven. Goede materialen zijn niet goedkoop maar door met goede materialen te beginnen voorkom je dat al dat werk opnieuw moet.