inboard motor kapot zeilboot

  • peter

    Ik heb een vraag, we hebben vorige week een zeilboot gekocht en zijn hiermee van amsterdam naar enkhuizen gevaren, onze eindbestemming is akkrum. We waren enthousiast aan onze zeilervaring begonnen maar

    In enkhuizen hield de motor ermee op en waarschijnlijk is het een lekker koppakking.

    Nu willen we m graag naar akkrum krijgen, maar zijn geen ervaren zeilers. Heeft iemand advies voor ons?

    Is zonder motor zeilen verantwoord? Weet iemand een sleepbedrijf of iemand die dit doet?

    We staan open voor elk advies.

  • BJ

    Of het verantwoord hangt mede af van de boot. Is het een open bootje waar je ook makkelijk een BBM achter kunt hangen of is het een 15m kajuitjacht met een dikke inboord-diesel? En als jullie geen ervaren zeilers zijn wil je dan wel de tocht van Enkhuizen naar Stavoren gaan doen?

  • erik

    Niet doen: zonder motor bevindt je je in een zeer afhankelijke situatie. Slecht zeemanschap om zonder motor uit te varen. Met wind tegen kom je zonder hulp niet eens de haven in, laat staan als het harder begint te waaien onderweg en je hebt de motor nodig.

    Laat de motor in Enkhuizen repareren. Daar heb je ook yacht service bedrijven/[ dieselmonteurs, of laat iemand (uit Akkrum?) overkomen die het kan repareren.

    Een sleepbedrijf inhuren kan vast ook, maar de sleepkosten bedragen waarschijnlijk een veelvoud van het laten repareren in Enkhuizen.

  • BJ

    Slecht zeemanschap? Dus 100 jaar geleden hadden we alleen maar slechte zeemannen….. (:P)

  • erik

    De tijden zijn veranderd, dus ook die m.b.t. goed/ slecht zeemanschap.

    Probeer maar eens met een kajuitjacht via een meestal smalle vaargeul met tegenliggers een haven in te varen met misschien wel behoorlijke wind tegen. Bij voorbaat ben je volledig van anderen afhankelijk of het lukt simpelweg niet, tenzij je geluk hebt met wind uit de juiste hoek, gemakkelijke aanlegsteiger met veel ruimte etc., maar daar zou ik niet op voorhand vanuit gaan.

    groet..

  • Sindbad

    Haha, nee alleen maar betere zeilers. Wie probeert er nog wel eens alleen op zeil aan te leggen of te vertrekken?

    Maar in de meeste havens kan 't al haast niet meer, te krap, afmeren in box, etc.

    Dus inderdaad, als je niet kunt zeilen: niet doen (hoe wil je de sluis in Stavoren door…?); en als je wel kunt zeilen: kun je wel varen op de motor? (Wederom; de sluis bij Stavoren kan hectisch zijn, en lastig afmeren aan de buitenzijde).

    Succes

  • BJ

    Natuurlijk probeer je niet onder tegen de wind in te gaan in een smalle vaargeul met veel tegenliggers. Dat hoeft ook niet want je hebt vooraf bekeken wat er wel en niet kan en ook een plan B gemaakt. Planning is immers een cruciaal onderdeel van ‘goed zeemanschap’ ;-)

  • raptor

    Met mijn Kolibrie 5.60 ging het soms wel zonder motor. Was een beetje sport. Met een BM zou ik het ook wel durven maar dan weer niet de oversteek. Met mijn vorige minitransat was het schier onmogelijk door windvang. Met mijn huidige peddelzeiler is het probleem afwezig. Mijn motor bestaat uit twee stevige armen met een peddel.

    Pieter