diepe of ondiepe kiel

  • Bart

    Bij veel zeiljachten kan je kiezen tussen een diepe of een ondiepe kiel.

    Als je navraag doet naar de voor / nadelen krijg je het volgende te horen

    - met een diepe kiel kan je hoger aan de wind

    - met een ondiepe kiel is je vaargebied groter

    Daar is een ieder het overeens.

    Maar als je navraag doet naar de invloed op de stabiliteit en het bewegings gedrag krijg je geheel verschillende antwoorden. Volgens sommige maakt het niet uit aangezien een ondiepe kiel zwaarder is. Volgens anderen geeft een diepe kiel een rustiger bewegend schip.

    Wat is hier van waar? Wie kan me vertellen wat de invloed van de kiel is op stabiliteit en bewegingen van een zeiljacht?

  • erik

    Ik heb op kajuitboten met zowel diepe (circa 1m90 ) als ondiepe (circa 1m35) gevaren en de verschillen wat varen betreft, zijn niet merkbaar zolang je niet aan de Volvo Ocean race mee doet.

    Belangrijker dan een diepe of een ondiepe kiel wat varen betreft, zijn zeilvoering, zeiltrim, vorm van de romp en het gewicht van de boot.

    Bij gelijkblijvende vaareigenschappen heeft een ondiepe kiel mijn voorkeur omdat dat je een groter vaargebied hebt en minder snel vastloopt. Met name gemakkelijk voor Waddenzee e.d..

  • chirpy

    Een kiel-midzwaard is aan te bevelen. Je hebt dan de voordelen van beide. Mijn Feeling 720 is absoluut zeewaardig, met 7 bft toch veilig en redelijk comfortabel verleden week naar Engeland overgestoken, maar hij doet het ook goed op de Waddenzee,. Valt droog met twee wadpoten. 70 cm diepgang is voor alle binnenwateren fantastisch.

  • raptor

    Discussie is al vaker gevoerd. Trek maar eens wat lijntjes na op dit forum. Algemene conclusie is dat voor een toerzeiler een ondiepe kiel de voorkeur heeft. Alleen als je altijd op groot en diep water vaart heeft een diepe kiel de voorkeur. Voordeel van een diepe kiel is alleen aanwezig bij hoog aan de windse rakken en dan praat je nog maar over minimale verschillen die je als toerzeiler niet merkt

    Pieter