Huiddoorvoer

  • Gerben Welling

    Ik ben bezig al mijn huiddoorvoeren, vooral preventief, te vervangen. Schip is uit 1999. Ik heb wat gelezen en lees dan tips dat brons toch ook aan slijtage onderhevig is.

    Nu mijn probleem:

    Ik heb de buitenste flens weggeslepen. Slechts een enkele doorvoer krijg ik er uit. De rest zit muurvast.

    Hoe kan ik uit de romp krijgen?

    Vraag 2: welk materiaal heeft de voorkeur voor de nieuwe?

    Gerben

  • Sindbad

    Je hebt een polyester boot? Uit 99? Zijn de doorvoeren dan nu al zo rot?

    Gewetensvraagje en achteraf kijk je een koe in de kont natuurlijk, maar had je niet beter eerst eentje kunnen proberen? Nu MOET alles er ook uit.

    Maar goed: in een waterkampioen van de afgelopen jaren staat t wel ergens; een Bahco oid passend met de steel van buiten in de doorvoer steken - er zou een sleuf oid in moeten zitten. Vervolgens een maat zoeken die de sleutel aan buitenzijde tegenhoudt terwijl jij de doorvoer van binnen los draait.

    Succes!

  • raptor

    Huiddoorvoeren worden vaak met sikaflex gemonteerd op weven. Zitten dan muurvast. Enige optie is ze van buiten uit met een reciprozaag (schrobzaag) in stukken te zagen, van binnen naar buiten. Je kan ook proberen de moer aan de binnenkant kapot te slaan met een scherpe staalbeitel of door te slijpen. Blijft martelwerk en vaak kan je er van binnenuit niet goed bij komen. Opwarmen met een verffohn kan ook maar kijk erg uit voor je laminaat. Sikaflex wordt wat zachter als het heet wordt. Succes.

    Pieter