verwisselen/ controleren brandstoffilter

  • Peter

    Een vraagje voor de technici: ik heb een yanmar 3gm motor. Volgens een dieselmonteur die de motor een servicebeurt heeft gegeven, was het brandstoffilter zeer verontreinigd dus wellicht een vervuilde brandstoftank. Dit is wel na 2 jaar. Nu denk ik eraan om het brandstoffilter zo nu en dan eens los te draaien, op vervuiling te controleren en dan weer vast draaien. Kan dit zo maar, als de motor stil staat uiteraard, of moet daarna ook de motor ontlucht worden?

  • BJ

    Als je een filter, of een ander onderdeel van het brandstofsysteem, loshaalt moet je altijd ontluchten. Misschien een idee of een groffilter met een glazen huis voor het brandstoffilter te plaatsen, dan kan je inspecteren zonder dat je dingen los moet maken.

  • h.h.

    Meeste motoren zijn nu zelfontluchtend geen idee of deze yanmar dat is maar lijkt me wel.(roterende pomp is zelfontluchtend, linieare pomp niet).Duurt het wel ff voordat die start.

    Maar om steeds je filter los te halen lijkt mij geen goed idee, zelf zou ik de brandstoftank schoonmaken dan is er geen probleem meer en anders(of en) de oplossing van bj (zoeen glazen kijkglaasje is nooit een slecht idee).

  • BJ

    De Yanmar 3GM30 is niet zelfontluchtend, dat moet nog met het handje gebeuren.

  • h.h.

    Ja je hebt gelijk, had daar helemaal niet naar gekeken maar er zit dus een linieare pomp op.

    Nu is ontluchten niet echt gecompliceert maar zou nog steeds niet elke keer het brandstoffilter loshalen, bij mijn moter die ook ontlucht moet worden zit er een knijpbalgje(zoeen buitenboordmotording) in de aanvoerleiding dat maakt het ontluchten een paar minuten werk.

  • Morris2010

    Zoals reeds eerder aangegeven, zijn er een aantal maatregelen te nemen die er voor kunnen zorgdragen dat de diesel (gas)olie in goede staat blijft.

    Allereerst moet je tank zijn afgestemd op je verbruik. Dus geen hele grote tank als je maar een paar liter per jaar verbruikt. Het beste is dat de tank qua inhoud minimaal eenmaal per jaar helemaal leeg zou zijn. Een aantal malen per jaar is nog beter. Hierdoor krijg je elke keer verse diesel in je tank.

    Het installeren van een groffilter/waterafscheider is een hele goede oplossing. Dit vangt grovere deeltjes die uit de tank komen op en haalt ook alvast de waterdeeltjes uit de diesel. Aangezien de waterafscheider een glazen onderkant zit, kan je eventueel vuil en water zien zitten. Onderaan zit een aftap plug zodat je dit met een bekertje of blikje op kan vangen.

    Elk jaar - het beste voor de winter - de filters (grof en fijnfilter) vervangen en de dieseltank afvullen. Doe er dan gelijk wat enzymen bij die bacteriegroei verminderen. Dit is te koop bij elke watersportwinkel.

    Ik zou zeker het brandstoffilter niet losdraaien. Hierdoor beschadigd het afdichtingsrubber en loop je kans dat er lucht in het systeem komt. Hierdoor krijg je startproblemen of uitval van de motor als je deze nodig hebt.

    PS. Een gangbaar filter koop je voor een euro of 5, dus dat hoeft geen pijnpunt te zijn (hoop ik tenminste, anders de boot maar snel verkopen).