compacte live a board cruiser?

  • Eric

    Ben op zoek naar een polyester zeilschip waar ik een tijdje op kan gaan wonen, maar ook door 1 persoon te varen is.

    Waar nu zoal op te letten? Moet ook wel zeewaardig schip. Een rondspant is ruim maar een s-spant op zee/ocean beter?

    Alle ideeen of suggesties welkom!

  • BJ

    Afhankelijk van je eigen eisen en wensen kan je overal op wonen, de vraag is hoeveel luxe en/of comfort je zelf wilt hebben. Qua zeegedrag zijn een rondspant en S-spant niet heel verschillend, dus dat is ook niet echt een beperking. Wat betreft singlehanded zeilen, met genoeg lieren en lijnen naar de kuip kun je ook bijna alles de baas, uiteraard ook afhankelijk van je eigen kunde. Kijk naar je budget, hoeveel ruimte heb je op je ligplaats en maak zelf eerst een shortlist anders heb je hier in notime een draadje met 6000 verschillende adviezen ;)

  • Eric

    Wensenlijstje / wensen gedachte is er al wel beetje maar wil graag vizier openhouden.

    Uiteraard is budget uiteindelijk wat max haalbaar is, dit zal zo zijn max 40 a 50.000.

    Verdere wensen / ideeën;

    Lengte 9 - 10,5

    Polyester

    Stahoogte (min 1,85)

    Stuurwiel gestuurd (persoonlijke voorkeur ivm beperking)

    Erg veel luxe niet vereist, alhoewel een douche prettig zou zijn.

    Heb een eigen koop ligplaatst, echter is daar de diepgang beperkt tot circa 1,6 max ivm getijde. in de lengte genoeg ruimte.

    Zeewaardig cq degelijk gebouwd.

    Dit zijn in het kort wel de ideeën van waaruit ik verder kijk.

    Nu nog 5998 draadjes? :)

  • erik

    Ik zou eens naar een Moody kijken. Degelijke Engelse schepen. Zwaar gebouwd en uitgevoerd, maar toch een snelle zeiler. En dan een Moody met “centre cockpit” vanaf 34 voet. Zo'n centre cockpit geeft een veilig gevoel. Je zit wat hoger op het water en je hebt dan aan de achterkant een grote slaapruimte met een luik boven je hoofd.

  • BJ

    Moody is idd wel een degelijk schip, er ligt een 333 te koop bij HMS Boten in Harderwijk.

  • Eric

    Net even de 33 met a/c bestudeerd op google, kan niet anders zeggen dan dat aan hoop eerste ideeen tegemoet komt..echter ben ik zelf niet zo een fan van een achterkajuit.

    Meergegadigden of andere suggesties?

  • Eric

    Om even een balletje op te gooien, dit soort schepen vind ik erg mooi (klassiek/tijdloos) om te zien, helaas ken ik geen enkel europese merk model wat hier in de buurt komt? Hoge rechte opbouw, raampjes in zelfde afmeting, smal lopend kontje, simpel no nonsens. Voor de prijs zou ik er bijna blind eentje laten overkomen…bijna..zie de link.

    http://nl.yachtworld.com/boten/1981/Hunter-33-SAILBOAT-2501343/country.verenigdestaten#.UWNEuKI9Oa9

  • BJ

    Heb je Botenbank al eens bekeken? Staan ook wel aardige dingen tussen, bv Westerly en Phantom. En als je echt klassike wilt: een Raider 35 :-)

  • h.h.

    Een Hunter is absoluut niet zwaar gebouwd en zijn overigens ook nog wel voor minder te krijgen dat heeft zijn reden natuurlijk.

    Kan me niet voorstellen dat er geen vergelijkbare schepen in europa rondvaren cq te koop zijn ,vind die hunter eruit zien als de tijdgenoten eigenlijk.