Westerly (fulmar)

  • Hans

    Hoi,

    Kan iemand hier iets vertellen over de Westerly schepen? Bij mijn weten degelijke schepen, met name de westerly fulmar ben ik nogal in geintresseerd. Helaas liggen de meeste in de UK te koop, en hebben de meeste geen stuurstand.. sommige wel?

    Wie heeft tips ideeen suggesties over bovengenoemd scheep(en)?

    Groetjes Henk

  • erik

    Je hebt in NL een Westerly Club, zie www.westerlyclub.nl/ . Probeer het daar ook eens.

  • Hans

    Hoi Erik,

    Dat had ik reeds ook gevonden ja, daar ook info gevraagd.

    Maar wil graag wat bredere info (eigenaren hebben soms ander beeld dan anderen) tevens is westerly “beroemd” geworden met kimkielers, ook dit model (fulmar) zie ik te koop staan met kimkielen..maar is dit echt iets?

    Wil ook verdere reizen gaan maken en of op de oceaan kimkielen nu zo een goed idee zijn? Zou wel stabiel moeten liggen..en heb altijd een reserve kiel ;)

    Enigste voordeel dat ik zie is dat je bepaalde havens kan ontlopen en buitengaats op platen kan overnachten..wel avontuurlijk, maar verder niet echt plannen om droog te vallen.

    Tevens hoe zeilt/vaart zoiets, neem aan wat trager en minder hoog aan de wind, maar de Fulmar met normale kiel schijnt een goede zeiler te zijn.

    Wie weet wat?

  • BJ

    Westerly an sich zijn klassieke (anderen noemen het gedateerde) en degelijk boten. Ik ben zelf geen liefhebber van kimkielen, ik heb er geen goede ervaringen mee. Met name hoog aan de wind vind ik het behoorlijk tegenvallen maar of dat in jouw geval een issue is zul je voor jezelf moeten bepalen. Maar een vinkiel heeft mijn voorkeur dus als je die kunt vinden…

  • Hans

    Westerly wel degelijk mij bekend, maar dus niet echt bekende zwake(re) punten om op te letten?

    Ben zelg geen fan van de kleurstellingen van het antislipdek / antislip verf maar dit is redelijk simpel op te lossen. Denk een normaal wit/creme dek al een stuk minder “antiek” ogend.

    Ik geen ervaring met kimkieler en ook wel een voorkeur voor 1 kiel, maar dan ook een stuurstand (destijds als optie leverbaar op de fulmar) en dan word de spoeling weer een stuk dunner.

    Aan de andere kant totaal geen ervaring met kimkiel dus vandaar..

    En dan nog, is er met de fulmar de bekende grote transatlantic oversteek te maken..? Maar das waarschijnlijk topic op zich?

    Grtjs Hans

  • raptor

    Tussen kimkielen ontstaat zuiging (venturi effect). Als je wat sneller gaat dan zuigt de boot het water in en loopt daarom weinig snelheid. Ook beinvloed de loefkiel de leikiel erg met turbulentie als je aan de wind vaart. Kielwerking loopt daardoor terug. Kimkiel is prima als je er één op kan halen zoals onze voorouders al hadden bedacht met de zijzwaarden en wat is heruitgevonden bij de VOR schepen. Bij droogvallen is het risico dat er 1 kiel weg zakt. Boot valt dan om. Voor droogvallen zou ik voor een midzwaard of hefkiel gaan. Kimkiel heeft geen voordeel alleen veel nadelen.

    Pieter

  • zeiler

    Ik zeil al 34 jaar met een Westerly Konsort met kimkielen. Diepgang 1 m, dus vele mogelijkheden op de Wadden of de riviertjes in Engeland. Aan de wind is de snelheid en hoogte iets lager dan met zeilboten met 1 diepe kiel. Je bent dan dus langer onderweg. Langer zeilen zie ik ook als een voordeel.

    Zeiler

  • zeiler

    Nog even ter aanvulling. De Konsort is iets kleiner dan de Fulmar. De Fulmar is ook iets sneller dan de Konsort. Westerly's zijn stevige schepen en zeer betrouwbaar.

    Zeiler.