Hallo beste mensen, vanaf hoeveel graden vorst gaan jullie een motor van een zeilboot volgooien met antivries als deze in het water ligt.
Het gaat om een vetus intercooler 18 pk.
Ik was wat te enthousiast met het te water laten ;-)
Frank,
Als ik je verhaal zo bekijk, heb je er dus water ingegooid. Als dit het geval is, dan kan je dat er maar beter uit laten lopen. Los van het feit dat het kan bevriezen, met alle narigheid vandien, is het ook nog eens slecht voor je motor.
De koeling van een motor behoort gevuld te zijn met koelvloeistof. In water zit kalk en dat zet zich af in het koelsysteem. Gevolg zal zijn dat de temperatuur oploopt en er vervolgens nog meer kalk wordt afgezet. Uiteindelijk zullen de koelkanalen helemaal verstoppen en loopt je motor in de soep.
Koelvloeistof voorkomt afzetting van kalk. Wel elke 2 tot 3 jaar verversen.
NB Niet moeilijk doen wat voor soort koelvloeistof dit zou moeten zijn. Elke Brezan of Halfords verkoopt het!
Succes….Morris
Hoi morris,
Nee zo erg is het niet, ik heb het wellicht niet goed uitgelegd. De boot ligt weer in het water sinds een week, in de intercooler zit nog gewoon koelvloeistof.
Maar in het externe deel wat oppompt uit het vaarwater, vanaf welke vorst temp. zet je dat in de antivries. Op de wal was dit leeg maar nu zit er weer water in wat zou kunnen bevriezen met mogelijke schade.
Het zal zo een vaart niet lopen maar de komende week blijkt het toch nog weer winter te worden…
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?