wrikriem

• chirpy

Weet iemand welke lengte een wrikriem zou moeten hebben op een zeilbootboot van 7.50 m. ?

• BJ

Een ‘standaard’ wrikriem is 12 of 13 voet. Maar is het gewicht van de boot ook dusdanig dat deze nog ‘wrikbaar’ is?

• erik

Lijkt me dat je (ongeveer) dezelfde afmetingen aan kunt houden als een wrikriem die ook door Scouting wordt gebruikt voor hun (stalen) Lelievletten. Even op internet opzoeken wat de standaardafmetingen zijn.

• chirpy

Op oudere Franse boten zit er standaard een dol voor een wrikriem. Vroeger wrikte ik bij de zeeverkenners op een schouw, maar de lengte van de riem wist ik niet meer. Dank voor de verwijzing. Ook een wat zwaardere boot valt te wrikken.

• raptor

Verhouding tussen twee delen vanaf de dol is belangrijk. Is ongeveer 1:2. Als verhouding groter is gaar het te zwaar. Ook evenwicht is belangrijk. Riem moet net met blad in water blijven drijven op wrikdiepte als je hem los laat.

Pieter

• BJ

Dat hangt mede van de hoogte van de spiegel af maar met een ‘standaard’ 13 voets sloepriem moet je een eind kunnen komen.