maximale afmeting solo zeilen

• raptor

Vroeger veel solo gevaren op een stalen 31 voeter met een flinke motor. Was veel eenvoudiger dan op de latere 22 voeter van nog geen 1000kg ( MINI TRANSAT) met bbtje. Licht klein ding waait weg en je hobbelt overal van af. Op voordek werken onder zeil is onmogelijk en je zit je constant schrap te zetten. Ervaring: alles bedienbaar vanuit de kuip en zorg voor vaste buiskap waar je met slecht weer onder kan zitten. Niets is zo uitputtend als kou lijden. Verder stuurautomaatje die je met 1 knop in kan schakelen is heel erg handig omdat je dan twee handjes vrij hebt en ook nog eens koffiie kan maken. Laatste tip. Draag altijd harnas. Kuip uit =vasthaken. Ik ben een keer door een gekke golf van het voordek gemikt. Lijn was zo afgesteld dat ik bij spiegel uitkwam waar zwemtrap zit. Met natte kleren klim je in een varend schip niet aan boord zonder trap.

Pieter

• Peter

Een rolgrootzeil heb ik ook aangedacht ja, maar is dit achteraf aan te brengen?

Of betekent dit copmpleet nieuwe mast? Tevens zouden de zeileigenschappen “aanzienlijk” minder zijn? Das een overweging uiteraard.

• erik

Een rolgrootzeil kun je niet achteraf aanbrengen. Je moet dan een nieuwe mast + giek + rolgrootzeil kopen. Het is een systeem dat onlosmakelijk deel uitmaakt van de mast.

Voor de recreatieve zeiler (/ niet wedstrijdzeiler) zijn er veel pluspunten wat betreft rolgrootzeil. De zeileigenschappen zijn prima en je kunt het zeil strakker (aan de windse koersen) of minder strak (ruimere koersen) zetten waardoor je een goed zeilprofiel hebt.

In Griekenland kwam ik eens een keer met bft 6 a 7 met behoorlijke zeedeining een beschutte baai binnen stuiven. In no time was het grootzeil ingerold . Zoiets was met een hijsgrootzeil nooit gelukt.

Bij een defect kan het zijn dat het grootzeil halverwege het inrollen blijft steken. Meestal komt dit door verkeerd inrollen. Erg vervelend bij hardere wind en weinig ruimte, maar komt gelukkig weinig voor.

• raptor

Een doorgelat grootzeil met lazy jacks vond ik erg handig. Zeil valt zo tussen de lijnen. Nadeel is dat je altijd min of meer in de wind moet liggen. Bij rolgrootzeilen heb ik mijn bedenkingen over de zeileigenschappen. Ik merkte altijd enorme verschillen in snelheid bij gelijke boten met een rolzeil of een gewoon tuig. Bij aftuigen ging ik altijd bak liggen met helmstok aan lij en fok iets bak. Boot bleef dan op 60 graden aan de wind stil liggen en je hebt alle tijd om dingen te regelen en op te binden. Ik had nooit een rolfok maar het lijkt me wel handig. Ik had dubbele voorstag met zowel genua als high aspect aangeslagen. Werte ook goed. Je moet alleen naar voordek om gestreken zeil vast te zetten. Voordeel is dat je altijd een mooi gesneden zeil hebt staan.

Pieter

• Alex

Het zeilmeisje van 13 jaar heeft de wereld rondgezeild in een 36 voeter. In haar eentje! Dus moet een volwassen man alleen toch ook minimaal een 36 voeter kunnen hanteren …?