maximale afmeting solo zeilen

• Peter

Hallo zeilers,

Misschien trap ik nu een open deur in, en zullen de meningen wel verschillen, maar toch..

Wat is de maximale lengte om solo te zeilen jullie inziens?, dan niet alleen op zee maar ook binnenwater, zelf denk ik dat 36ft echt wel de max is met oog op plek in kleinere jachthavens ook. En misschien belangrijker, hoe maak je een zeilschip zo comfortabel mogelijk solo te zeilen? Lijnen vanuit de kuip, boegschroef? etc.

Waarom de vraag? Na jaren op de kant gestaan te hebben is het tijd om de oude liefde weer nieuw leven in te blazen, vroeger vaak gevaren op een 8mtr zeiljacht, maar met oog op ook iets verdere bestemmingen lijkt me een stapje groter ook fijn. Reeel of?

Benieuwd.

Grtn Peter

• Erik

Lastig om zo in het algemeen aan te geven. Voor elke solo zeiler zal dit anders zijn. Voor sommige solo zeilers is een Valk al te groot en voor anderen kan het niet groot genoeg zijn.

E.e.a. lijkt me afhankelijk van je boot hebt ingericht, je fysiek en je eigen vaargedrag. Elektrische lieren of alles handmatig (= zwaar bij harde wind), boegschroef (gemakkelijker manoeuvreren) of niet, alles bedienbaar vanuit de kuip (reven/ anker op en neer laten etc.), of niet, met minder zeil op varen (defensief zeilen) of niet, rolgrootzeil (= zeer gemakkelijk) of hijsgrootzeil (= zwaarder), stuurautomaat (hierdoor heb je twee handen vrij voor andere zaken) of niet, hoe groot is de genua (hoe groter hoe zwaarder bij hardere wind) etc.. Ik heb weleens met twee personen op 36 voeter en ook op 45 voeter gevaren, mijn mede zeiler niet al te ervaren en dat ging prima maar soms kwamen we dan al handen en kracht tekort en dan met name bij genua bij harde wind inrollen (!), reven met harde wind, hijsgrootzeil laten zakken en opvouwen op de giek (zonder lazyjacks/ lazybag etc.).

Per saldo wel te doen, er zijn zoveel solo zeilers op grotere boten, maar je moet je boot er wel op aanpassen of geschikte boot voor solo zeilen kopen.

• marksvrijheid

ga eerst weer eens varen en maak dan een lijstje van wat je wil, kan, zou willen, zou willen kunnen … niet wil en misschien wel niet durft :-)

• Peter

Peter,

Om weer te beginnen heb ik eerst een schip nodig ;), ik heb geen zin om over 1 of 2 jaar dan maar te besluiten alsnog groter te gaan. In het kader van “wat je hebt daar weet je van hoe de staat is”.

• marksvrijheid

tja, zoveel schippers zoveel voorkeuren….

• chirpy

Ik vaar al jaren met veel plezier op een 25 voeter. Kan er alle wateren mee bevaren. Zij biedt voor twee personen genoeg ruimte, er kunnen er gemakkelijk vier in de kuip en ik kan alles alleen af, zelfs bij harde wind. Dus, je mag groter gaan, maar alles wordt wel een stuk zwaarder. Zonder electrische lieren is een schip boven de 30 voet bijna niet alleen te zeilen.

• h.h.

“Zonder electrische lieren is een schip boven de 30 voet bijna niet alleen te zeilen.”

Hmmm dat is wel een beetje overdreven hoor heb een 40 voeter(van 16,5 ton droog) en ik zeil die alleen en daarvoor een 34 voeter en dat was ook gemakkelijk. En gewoon handliertjes.

Wel een autopilot maar dat is meer omdat ik een hekel heb aan sturen maar met het grootzeil hijsen is dat wel handig als je alleen bent.

Met mijn 34er ging ik vaak alleen vissen,sleeplijntjes, genua erop, wat wel lastig was toen ik aan 2 lijnen tegelijk beet had toen kwam ik wat handen tekort.(ga ik ook wel weer met deze doen als alles eindelijk af is)

Overigens had ik voor die 34 voeter eentje van 22 voet en dat vond ik stiekem nog het leukste bootje van allemaal alleen is dat een beetje krap voor een gezin van 5.

• marksvrijheid

hoe deden ze dat dan vroehger? ik zeil 5 ton eikenhout van 8 meter ook alleen en mijn stuurautomaat is een touwtje :-) ook met harde wind, drukte enzovoorts. En zoals het gezegde (uitdrukking) een schip is net zo zeewaardig als zijn kapitein geldt hier natuurlijk. Wat kan je en durf je aan binnen de lijntjes van veilig en verantwoord.

Ik vind dus ook dat Peter zijn eigen vragen moet beantwoorden.

• Peter

Ehh.. welke vragen moet ik zelf beantwoorden? Ik vraag me enkel af welke zaken het solo zeilen beter/makkelijker/veiliger maken. Ruime ervaring met solo zeilen op een 26 voeter. En zie zelf niet zo snel in warom dat op een 36 voeter anders is? Misschien dat een wat zwaarder schip wel makkelijker is? Lig niet gelijk dwars bij een vlaagje wind..?

Dacht meer aan tips, suggesties om mee te nemen in de overweging waar bijv extra op te letten

Grt Peter

• Alex

Gemakkelijk - zonder kan ook - voor de solo zeiler op een 36 voeter en meer:

- rolgrootzeil

- rolgenua (anders is praktisch niet meer verkrijgbaar maar oke)

- stuurautomaat (erg handig, rustig mijlenlang rechtuit varen en je hebt zo ook twee handen vrij)

- kunnen reven vanuit de kuip (bij hijsgrootzeil bij rolgrootzeil alleen stukje inrollen)

- anker op en neer kunnen laten vanuit de kuip (afhankelijk van vaargebied)

- GPS/ instrumenten/ marifoon/ bedienbaar en afleesbaar in de kuip

- boegschroef vanaf circa 40 voet en meer.