Haarscheurtjes en geverfd polyester dek

  • Henk

    Hallo,

    De vorige eigenaar heeft ooit het polyester dek geverfd, ook zijn er nieuwe ramen in de kajuit geplaatst, lijkt er nu op dat 1 en ander wat grof / niet netjes gedaan is.

    Ontstaan haarscheurtjes in de hoeken naast de raampjes. en in de opbouw 2 scheurtjes van cm of 5.

    Nu denk ik eraan om het hele dek te gaan / te laten refitten. Dus alle beslag eraf, dek schuren?, laten spuiten? en alle ramen opnieuw te laten monteren met bijbehorend polyester werk. Schip is kleine 11 meter lang.

    Wat zouden hier grofweg de kosten de kosten van zijn bij een scheepswerf, iemand een globaal idee? of andere tips? aanbevelingen?

    Grt Henk

  • marksvrijheid

    hoelang geleden heb je het schip gekocht? lijkt op cosmetische ingreep om bestaande haarscheurtjes te verdoezelen… heb je een foto? hoe diep zijn de scheurtjes?

  • raptor

    Haarscheurtjes zitten meestal alleen in gelcoat. Met een dremeltje tot een mm of 2-3 uitfresen en dichtplamuren met epoxyplamuur en dan weer schilderen. Let wel op of dek geschilderd is met 2comp verf. Is het 1comp dan kan je er geen 2comp overheen zetten. 1comp hecht niet op epoxy. Eerst primer er onder. 1comp gaat bladderen alls je een tijd een doek met thinner er op legt, 2comp niet.

    Pieter

  • BJ

    Ik heb jaren geleden een keer een offerte gevraagd voor het laten spuiten van dek en opbouw van een 33 voeter en dat kwam, incl. (de)montage van het beslag op 8000 euro excl BTW en excl ‘onvoorziene zaken’. Dat was voor de crisis dus wellicht dat de prijzen nu wat genormaliseerd zijn. Als je al het voorwerk zelf kunt doen, demontage en schuurwerk dan scheelt dat een hoop want daar zitten de uren doorgaans in. Maar als de scheurtjes alleen in de opbouw zitten kun je dat dan niet lokaal bijwerken? OF worst case de hele opbouw doen en het dek laten voor wat het is?

  • raptor

    8000 is een schrikbarend bedrag. Aan verf plamuur schuurmiddelen hooguit E.500,-, vermoedelijk minder. Bij een gewoon tarief is dat dus 4-5 weken arbeid.

    Pieter

  • BJ

    Helemaal met je eens maar er zijn nu eenmaal bedrijven die denken dan bootmensen allemaal rijk zijn en dus durven ze het gewoon te vragen. Enne… ik heb het uiteraard niet gedaan ;)

  • zappy

    Volgens mij is dat goed zelf te doen: Goed ontvetten, schuren, palmuren.

    2-comp primer. Dan aflakken met 2-comp verf (rollertje). Gebruik een speciale toevoeging in de lak voor de anti-slip gedeelten.

    Ga eens shoppen bij poly-service. daar krijg je goed advies, en ze hebben goeje spullen.

    En, wees eerlijk. Als je het helemaal zelf hebt gedaan geeft dat toch een enorm gevoel van voldoening!!

    suc-6

  • chirpy

    Zorg bij twee componentenlak er wel voor dat je slechts een keer opbrengt en een keer uitrolt. Geen twee keer!! De verf droogt erg snel.

  • raptor

    2 comp verf rollen met schuimroller gaat niet goed. Met een mohair lakrollertje krijg je sinasappel. Mijn ervaring is dat je het opzet met een kwast en dan uitrolt met een mohairroller en dan nastrijkt met een kwast. Daar waar je geweest bent niet nog even aantippen want dat blijf je zien. Voor afplakken speciaal afplakband gebriken voor 2 comp verf. 2 Comp verf lost de lijm op bij gewoon afplakband en kruipt er onder. Als het erg warm is kan de verf snel uitharden. Je kan het iets vertragen door de verfbussen in de koelkast te zetten voor je gaat schilderen.

    Pieter