Pieter,
Ik zou zeggen; “Ga er voor!!!”. Koop je plotter met AIS. Alle grote jongens ( 300 ton en meer) zijn verplicht AIS te voeren en ik vermoed dat de vissermannen die ook wel zullen hebben. Dat heb je dan in iedergeval in beeld. De grote jongens varen eenmaal op koers al gauw 15 á 20 knopen. Ze zijn dan ook - zodra je ze in zicht krijgt- als de wieder weerga - bij je. Met AIS heb je al snel een beeld van 10 tot 15 mijl, e.e.a.afhankelijk van de hoogte van je antenne.
Bij uitstekend zicht zou je ook zonder AIS je weg zondermeer wel vinden. Je waarneming is op een zeil cq motorboot dusdanig slecht, doordat je een lage standplek hebt, dat je wel direct MOET reageren als je de grote jongens daadwerkelijk in het zicht krijgt. Aangezien het zicht in 80 procent van de gevallen niet optimaal is, zou je met een AIS al voor je uit kunnen kijken en een veilige oversteek van de shipping lane kunnen maken.
PS. Je bent verplicht de shipping lane zo haaks mogelijk over te steken.
PPS Meld je ook aan bij de Lane Control. Zij kunnen je eventueel aanwijzing geven, en ze weten dan ook gelijk dat jij in het gebied zit. Daarnaast natuurlijk altijd blijven uitluisteren op kanaaltje 16.
NB. Ik heb nog oordoppen. Kan je het gewauwel van de dames een beetje dempen()
NBB. Veel mensen weten het niet, maar je kan je TomTom ook meenemen als reserve GPS. Kijk maar eens in de instellingen. Het zit onder: Wijzig voorkeuren—GPS status.Je krijgt dan in beeld de breedte en lengtegraad, koers en snelheid.