AIS/plotter

• Morris (Stentor 950)

Pieter,

Ik zou zeggen; “Ga er voor!!!”. Koop je plotter met AIS. Alle grote jongens ( 300 ton en meer) zijn verplicht AIS te voeren en ik vermoed dat de vissermannen die ook wel zullen hebben. Dat heb je dan in iedergeval in beeld. De grote jongens varen eenmaal op koers al gauw 15 á 20 knopen. Ze zijn dan ook - zodra je ze in zicht krijgt- als de wieder weerga - bij je. Met AIS heb je al snel een beeld van 10 tot 15 mijl, e.e.a.afhankelijk van de hoogte van je antenne.

Bij uitstekend zicht zou je ook zonder AIS je weg zondermeer wel vinden. Je waarneming is op een zeil cq motorboot dusdanig slecht, doordat je een lage standplek hebt, dat je wel direct MOET reageren als je de grote jongens daadwerkelijk in het zicht krijgt. Aangezien het zicht in 80 procent van de gevallen niet optimaal is, zou je met een AIS al voor je uit kunnen kijken en een veilige oversteek van de shipping lane kunnen maken.

PS. Je bent verplicht de shipping lane zo haaks mogelijk over te steken.

PPS Meld je ook aan bij de Lane Control. Zij kunnen je eventueel aanwijzing geven, en ze weten dan ook gelijk dat jij in het gebied zit. Daarnaast natuurlijk altijd blijven uitluisteren op kanaaltje 16.

NB. Ik heb nog oordoppen. Kan je het gewauwel van de dames een beetje dempen(:P)

NBB. Veel mensen weten het niet, maar je kan je TomTom ook meenemen als reserve GPS. Kijk maar eens in de instellingen. Het zit onder: Wijzig voorkeuren—GPS status.Je krijgt dan in beeld de breedte en lengtegraad, koers en snelheid.

• Sindbad

Dank heren.

De dames weten inmiddels dat als ik geruststellende woorden ga uitkramen dat er dan serieus gevaar dreigt.

De rest van de tijd is het gekrakeel. Maar het went, en ik heb er een soort van inwendige oordoppen voor.

De AIS/plotter heb ik zojuist besteld, met kaarten.

Een goede GPS heb ik al. Een papieren kaart moet nog.

Ook nog een boek. Hoorde ik eerder over de Channel Guide? Wat raden jullie aan? (Geen kleine lettertjes graag :) )

• chirpy

Dat is toch een zwaktebod Pieter. Voor die korte oversteek zoveel geld uitgeven alleen om je schijnveilig te voelen. AIS is een leuk speeltje dat wel.

• marksvrijheid

hey, mannen onder elkaar, dan mag dat, wij weten toch dat we eigenlijk watjes zijn en dat wij zonder onze vrouwen hopeloos verloren raken in onzinnigheden? (:D

• Sindbad

psies.

En zo'n plotter zonder AIS zou ik niet gekocht hebben, en een AIS met plotter is juist wel handig. Zeker als het mist. Zodat je niks mist.

We zullen zien…

• chirpy

In ieder geval een fijne overtocht. Je weet dat de prijzen van St. Katharinesdock verdrievoudigd zijn ? Tegen de 90 pond ben je kwijt voor een 12 meter boot. Zie Waterkampioen. Limehouse dock is goedkoper.

• marksvrijheid

ja, hij is n arme dokter, goede tip :-)

• Sindbad

sssst.

Maar eh, 90 POND!!??

Lord Almighty!

Dat wordt overwerken.

• chirpy

Peter.. het is iets goedkoper 67.50 pond. Sorry voor de paniek, maar het is verrekkes duur. We hebben een beetje geluk dat het pond wat is gedevalueerd. Vertel je patienten maar dat ze iets ergs onder de leden hebben, dan blijven ze komen. Schijnt een trend te zijn.

• Sindbad

Chirpy, dat hoef ik ze niet te vertellen, dat weten ze al.

Iedereen vindt dat-ie iets ERGS onder de leden heeft, of is er tenminste bang voor.

Ik vrees dat mijn winkeltje wel blijft lopen.