AIS/plotter

  • Sindbad

    Vraagje; deze zomer willen we naar Londen met de boot. We, dat is 3-4 matig ervaren vrouwen/dochters + ik.

    Is een AIS onbelangrijk/belangrijk/onmisbaar?

    Ik zag deze aanbieding:

    http://www.dekkerwatersport.nl/Catalogus/Navigatie+apparatuur/Kaartplotter/Digital+Yacht+kaartplotter+met+AIS/Digital+Yacht+Smartcraft+AIS+500+kaartplotter/product.aspx#MoreInformation

    Wat Zou U Doen?

  • marksvrijheid

    tja, is wel weer een hebbedingetje natuurlijk met goede aanschaf-argumenten (vooral de term matig ervaren vrouwen doet t vast goed! haha lezen die vrouwen jouw posts hier?) ik geloof niet dat alle schepen AIS hebben / aan hebben, er zijn heel wat discussies al over gevoerd.

    heb je ook al radar?

    ga je overdag, dan lijkt me een goede weersverwachting beter en binnen blijven als het gaat misten :-)

    de zandbank voor de theems is enger denk ik :-)

    maar als je je er zekerder door voelt en niet gemakkelijker achterover gaat hangen omdat je een apparaatje hebt, zou ik het zeker doen.

  • BJ

    We varen al jaren zonder AIS dus onmisbaar is het zeker niet. Verder is dit alleen een ontvanger dus jij wordt er zelf niet zichtbaarder door, je ziet alleen grote schepen die je doorgaans toch al ziet aankomen. Als je toch voor AIS gaat koop dan meteen een transponder zodat jij ook gezien wordt op de brug van de grote jongens.

  • chirpy

    Regelmatig steek ik over, maar alleen bij goed zicht. Goed uitkijken en wanneer het zicht erg slecht wordt, in de buurt van een grote boei blijven. Dat je een ander ziet is belangrijker dan dat ze jou zien. Ais is een fijn hulpmiddel, maar beslist niet onmisbaar. De oversteek die het meest comfortabel is gaat van de Roompot naar Oostende en dan over naar Ramsgate. Zorg er wel voor dat je je vertrektijd zo uitkiest, dat je met licht aankomt. Ik heb tot drie keer toe de verkeerde lichten als havenlichten aangezien!! Let er ook op dat je niet te laag uitkomt en op de banken terechtkomt. Liever iets noordelijker varen en met de neergaande tij naar binnden, dan van onderen af. Met wat slechter weer is Veere, Vlissingen, Breskens en verder langs de Belse kust ook een rustige weg. Vanuit Nieuwpoort doe je er ongeveer 10/11 uur over met een gemiddelde van 4 knopen. Vanuit de Roompot deed ik er 17 uur over om in Ramsgate te komen en 23 uur om Southend on Sea te bereiken. Van Ramsgate naar Queensborough of wat ik doe vlak voor Southend on See aan een mooring liggen en dan in een tij door naar Londen. St Katharines dock is het fijnste: bestel wel een plekje. En anders is Limehousedock ook een goed en rustig en goedkoper alternatief. Wij gaan met de PZV-vloot begin mei over. Mocht je niet goed met het tij uitkomen op de Thames, dan zijn er voorbij Tilbury moorings aan de stuurboordzijde van de rivier. Zo splits je je tocht op in twee delen. Oh ja St Katharines dock uiterlijk 2 uur voor en na hoogwater bereikbaar. Fijne tocht zonder AIS.

  • Morris (Stentor 950)

    Hallo Pieter,

    Leuk apparaatje'hoor zo'n plotter. Op dit moment wordt de motor van mijn boot vervangen. Een prijzig gevalletje laat ik maar zeggen. Een plotter staat nog wel op mijn verlanglijstje, maar ik zie het als een stuk speelgoed.

    Heb je het echt nodig? Nee zou ik zeggen. In een vorig leven -alweer heel wat jaren geleden- was ik stuurman op de Kleine Handels Vaart. Er bestonden toen nog geen plotters en GPS plaatsbepalers, wel radio richtingzoekers waarmee je plaatsbepaling kon doen en radar. De plaatsbepaling met een radiorichtingzoeker was tot op 1 a 2 mijl ‘nauwkeurig’. Was dat een probleem? Nee, we kwamen waar we moesten zijn en ook nog zonder aanvaringen.

    Wat heb je wel nodig. Een goed werkende marifoon, kompas, een set recente kaarten en een GPS, en dan bedoel ik niet de GPS-module op je smartphone!

    Wat ik mij afvraag is of je wel voldoende ervaring met zeezeilen hebt. Ik maak dat uit je verhaal niet op. Wat is je eigen ervaring als zeezeiler? Kunnen je vrouw en dochters het overnemen als jij je been breekt? Kan maar zo gebeuren, het overkwam mijn broer als solozeiler 300 mijl NW van Cabo Verde.

  • marksvrijheid

    goed punt, maar dan kan hij nog steeds praten:D, wordt pas erg als Pieter op zn hoofd kukelt

  • Morris

    Ik zou dan niet graag in zijn schoenen staan met 4 kakelende vrouwen om zich heen.:)

  • Sindbad

    Haha - weer meer tips dan ik nodig heb :D

    Ik denk zowiezo dat ik mijzelf in gordels, reddingvest en slaapzak in de kuip vastbind met 1 oog op kompas en kaart en 1 oog op mijn vrouwen en nieuw plottertje.

    Transponder is nog leuker, maar behoorlijk prijzig wel.

    De dames kunnen best zeilen, maar mondje dicht gaat niet.

    Voordeel van dit plottertje is dat er ook een kaart op kan. En niet duur is.

    Ik heb een goede boord-GPS, goed kompas. Zee-ervaring zeker, maar Engeland is 30 jaar geleden.

    (En ja; die reis herinner ik mij nog goed: mist, alleen kompas en radio-richtingzoeker, geen marifoon. Eigenwijze pa. Doodeng; we hoorden een scheepshoorn maar zagen pas op het laatst, opeens een hoge grijze wand voorbijschuiven. En dat wil ik dus niet nog eens.)

    Ga ik me dus goed op voorbereiden.

    Dank voor alle tips, ik ga t allemaal even goed uitzoeken.

    Groet

    Pieter

  • marksvrijheid

    ha, zo'n ervaring van een eigenwijze pa is natuurllijk goud waard! Als je bij daglicht gaat (zoveel mogelijk) kun je als het weerbericht niet al te ernstig is, op zicht varen, alleen shippinglanes zijn lastig (wij hadden ook mist, geen wind, geen radar en een heleboel grote jongens om ons heen, dan doe je niet veel met 20 pk en 7 knoopjes, overigens ook een keer met een wedstrijd zoiets mee gemaakt, en dan zet je je motor niet aan…. ). maar de dames geruststellen met alles wat mogelijk is, is ook wat waard :-)

  • raptor

    Met 4 vrouwen aan boord hen je niets aan AIS. Je hoort hem niet. Zeg dat er grote schepen varen en laat ze uitkijken. Zoals een vriend van mij een zei, toen zijn boot half vol stond op de Noordzee: geen betere lenspomp dan een vrouw in paniek met een emmer.

    Pieter