CE keur zin en onzin?

  • Willem

    Hallo,

    Wie weet meer over de CE regelgeving? Nogal wat tegenstrijdige info op het het web gevonden.

    Stel ik wil een schip kopen wat via een ander eu land door de vorige eigenaar is ingevoerd, van oorsprong komt het schip echter van buiten de eu. De eigenaar heeft zich er nooit druk om gemaakt en wil het schip nu verkopen. Alles wat ik lees zou dit niet eens mogen, mits de huidige eigenaar het schip al 5jr in bezit heeft? Ook hier niet duidelijk.

    Wie kan hier iets zinvols over zeggen, en wat zijn de “gevaren” om zonder CE keur rond te varen?

    Of moet ik het allemaal met een korrel zout nemen?

    Grtn Willem

  • Erik

    zie http://www.dutchmarineinspection.nl/index.php/nl/richtlijn/ce-verplicht#axzz2J0dXZPXO

    Schip is afkomstig van buiten de EU dus geen CE nodig maar niet jij maar de huidige eigenaar heeft de boot geïmporteerd. Voor jou is het een koop binnen de EU. Misschien dat je daarom weer wel een CE keurmerk nodig hebt.

    Ik zou me er niet druk om maken. Het gaat erom dat je een goede boot hebt. Er is wel een angel en dat is als je de boot t.z.t. misschien wil verkopen dan kan het misschien van nodig zijn (?) .

    Misschien eens navragen bij waterstaat/ douane/ waterpolitie o.i.d.?

  • BJ

    Het zit iets anders: het gaat hier om een transactie binnen de EU en daar geldt een vrij verkeer van goederen. CE is iets van de laatste jaren dus er zijn legio boten, ook die in Europa zijn gebouwd, die het keurmerk helemaal niet hebben. Als je vandaag de dag een boot van -buiten- de EU wilt importeren dan is een CE merk wel verplicht maar dat is nu niet het geval.

  • Kaptein Iglo

    CE staat voor Conformitee Europese. Vrij vertaald: dit product voldoet aan de minimale eisen van de van toepassing zijnde Europese richtlijnen en mag binnen Europa vrij worden verhandeld.

    Belangrijk bij CE-markering is dat de fabrikant van het product zowel verantwoordelijk is voor het aanbrengen van deze markering als voor het voldoen aan de eisen van de van toepassing zijnde richtlijnen. De fabrikant stelt een technisch dossier van het product samen en verklaart dat zijn product dus in overeenstemming is met de van toepassing zijnde eisen. Door de CE-marketring zou de veiligheid van het product toenemen.

    Europese richtlijnen gaan boven de nationale wetgeving. Succes ermee. Groet K.I.

  • Bontekoe

    Klopt, alleen zie ik dat mijn klanten steevast e.e.a. laten verifieëren door een geaccrediteerd testhuis, zoals bijvoorbeeld KEMA. Dat maakt de bewijslast, mocht je ooit voor de rechter worden gedaagd, een stuk makkelijker. Overigens geld dat alleen in Europa, je mag hier een testhuis inschakelen. Voor de Amerkaanse markt bijvoorbeeld, moet je gebruik maken van een geaccrediteerd testhuis,

  • Bontekoe

    Klopt, alleen zie ik dat mijn klanten steevast e.e.a. laten verifieëren door een geaccrediteerd testhuis, zoals bijvoorbeeld KEMA. Dat maakt de bewijslast, mocht je ooit voor de rechter worden gedaagd, een stuk makkelijker. Overigens geld dat alleen in Europa, je mag hier een testhuis inschakelen. Voor de Amerkaanse markt bijvoorbeeld, moet je gebruik maken van een geaccrediteerd testhuis,

  • Willem

    Wat is een geaccrediteerd testhuis? en wat is de reden dat ze dit doen? Begrijp niet helemaal.

    Als een schip nu zeg 4 jaar geleden is ingevoerd van buiten de eu, dan hoeft er dis geen ce keurmerk op te zitten?, maar als ik nu dit jaar zelf een schip wil invoeren dan moet ik wel ce keur aanvragen?

    Grt Willem

  • BJ

    Als het vier jaar geleden is ingevoerd dan had degene die het toen heeft ingevoerd voor een CE moeten zorgen, het besluit is in 1997 van kracht geworden. Meer info kan je vinden op deze pagina . Vanaf 1997 zijn ook alle pleziervaartuigen die gebouwd zijn binnen de EU voorzien van een CE keurmerk. Boten die daarvoor zijn gebouwd hoeven niet voorzien te zijn van dat merk, ook vandaag de dag niet.

  • Sindbad

    Ik zie dat Pieter niet hoeft, met z'n kano.

  • Kaptein Iglo

    En als je pech heb betekend het CE -> China Export