dikte electrische kabel

  • chirpy

    Enige tijd geleden heb ik de vraag gesteld of het mogelijk was mijn enige zware accu te verplaatsen. Zowel start als licht. De problemen waren echter te groot.

    Wanneer ik deze accu nu verplaats naar midscheeps bakboord, dan komt mijn boot wat rechter te liggen, Indien ik deze accu alleen gebruik voor licht, ik heb geen stroomvretende apparaten aan boord, kunnen jullie mij dan vertellen of een gewone grondkabel zwaar genoeg is om te gebruiken. Op de oorspronkelijke plaats van deze accu plaats ik een wat lichtere die alleen als startaccu dienst doet en op de bestaande bekabeling wordt aangesloten. Alle tussenliggende verdelers en relais heb ik reeds aangeschaft.

  • Morris

    Chirpy,

    Op zich is er geen bezwaar tegen om start en lichtaccu van elkaar te scheiden. De dikte van de te gebruiken kabels is zoals je weet afhankelijk van de daarop aangesloten gebruiker(s). Hoe groter het vermogen van een verbuiker, en hoe verder deze weg staat van de accu, hoe dikker de kabel zal moeten zijn. Grote gebruikers zijn alles wat moet verwarmen of koelen, maar denk ook aan een eventuele boegschroef!

    In de link vindt je een tabel van de diktes van de te gebruiken kabels en voorbeelden van hoe je deze het beste aan elkaar kunt knopen.

    http://www.rfsystems.nl/techniek/Kabeldoorsnede_12V_24V_LED.pdf

    Morris

  • BJ

    Wat bedoel je precies met ‘gewone grondkabel’ ? Ik mag toch hopen dat je niet met dat dikke grijze massieve koper aan de gang wilt gaan…

  • Bontekoe

    Grondkabel???? Je gebruikt tooch zeker wel snoer he? Grondkabel hoort in de grond, niet op een boot of ander voertuig.

    Op zeegaande jachten gebruiken we uitsluitend snoer met verzilverde litze, of als het goedkoop moet tenminste met vertinde litze.

  • Sindbad

    Argumentatie hoort erbij heren.

    Wat is er tegen grondkabel (behalve dat t bedoeld is voor grondgravende landrotten):

    1) de dikte van de koperen draden kan te dun zijn (hangt af van de gebruikers). Mogelijk dus wel te gebruiken.

    2) belangrijker: door de bewegingen van de boot breekt onvermijdelijk een keer een koperdraad af bij de aansluiting. Wet van Murphy. Dus altijd als t helemaal niet uitkomt.

    Andere argumenten nog? Grondkabel is natuurlijk wel lekker betaalbaar in deze barre tijden.

  • BJ

    Grondkabel is ook gevoelig voor corrosie, het is doorgaans niet vertind. Niet ideaal in een vochtige omgeving.

  • marksvrijheid

    goed argument :-) zeilen blijft duur…. morgen eens kijken of de mijne de sneeuw en vorst heeft overleefd. Afgelopen zaterdag lag hij lekker te schommelen op een geheel ijsvrije Kaag, volgende week gewoon weer zeilen denk ik …

  • Sindbad

    IJszeilen bedoel je zeker :P

    Ik zal aan je denken, mijn heavy metal ligt in een verwarmde loods…

  • Morris

    Ik denk day het gebruik van grondkabel helemaal niet verkeerd hoeft te zijn, mits je natuurlijk wel kijkt of de capaciteit voldoende is. Grondkabel zit degelijk verpakt in PVC. Daarnaast is grondkabel gemaakt om ingegraven te worden en mogelijk zelfs op grondwater niveau.

    Voor de 230 Volt installatie bij mij aan boord is ook gebruik gemaakt van grondkabel. Dit is door een echt watersportbedrijf gemonteerd. Dit wetende zie ik niet in waarom je geen grondkabel zou kunnen gebruiken.

  • chirpy

    Ik kan me voorstellen dat er bij een stijve massieve draad te weinig flexabiliteit bestaat met gevolg dat er breuk kan optreden. Om dat te voorkomen zou ik dus de kabel vast moeten monteren zodat er geen frictie kan onstaan tussen de aansluitingen. Om nog wat meer dikte te krijgen kan ik uitgaan van een vieraderige kabel, waarvan ik de draden paar. Er is waarschijnlijk ook zeer stevige flexibele kabel te koop. Ik zal het een en ander afwegen, maar in iedere geval dank voor de goede raad. Morris dank voor het schema.