Verwarming a/b

• Henk

Hallo,

Wie weet wat de beste verwarming voor a/b is? hetelucht, olie, gas? En wat kosten zulke systemen ingebouwd in een 10 meter jacht? Word vaak lang op verbleven dus hetelucht valt af vermoed ik. welke merken, voor en nadelen, etc?

Henk

• BJ

Ik denk niet dat ‘de beste’ bestaat, alles heeft voor en nadelen. Heel belangrijk is isolatie en ventilatie, warmstoken kan zelfs met een stoeptegel op een gasstel ;) Wat zijn de specificaties van de boot, welk materiaal, wat is de indeling, wil je alle ruimtes kunnen verwarmen, hoeveel ruimte voor brandstof heb je, langdurig verblijf in zomer en winter onder alle omstandigheden (dus ook bij < -20) ?

• Erik

Marktleider op dit gebied is Webasto. Vrijwel alle boten die een kachel hebben, hebben een (hete lucht) verwarming van Webasto. Ook alle grote botenbouwers zoals Bavaria en Beneteau plaatsen altijd een webasto kachel. Olie/ gas valt af lijkt me zo i.v.m. kleine afgesloten ruimte en koolmonoxidegevaar.

• Rob

Als je langere tijd aan boord blijft in koude periode verdient een ‘echt’ CV systeem de voorkeur, dit heeft bovendien het voordeel ook heet water te leveren.

Echter, dit gaat wel ten koste van ruimte (radiatoren) en daarmee kom je op een 10m jacht al snel in de situatie dat er heel veel kastruimte verloren gaat, en als je lang aan boord wilt blijven, heb je juist dat hard nodig.

De werf gaf voor ons 10m jacht destijds dan ook het advies om de standaard hete lucht verwarming te nemen, hun grotere schepen worden standaard met CV geleverd.

Het bevalt ons prima, hete lucht heeft het voordeel veel sneller op temperatuur te zijn dan CV. Wij komen soms pas om 23:30 aan boord en dan is het gewoon knop indrukken en in no time is het aangenaam.

Nadeel is echter, dat het ook sneller afkoelt.

Hete lucht systemen stook je gewoon op diesel uit je hoofdtank, bij groot verbruik kan het interessant zijn om een apart “Rood” systeem aan te leggen, verwarming mag (net als een generator) nl wel met “Rood” gestookt worden.

“Gas” of “Olie”? Wat bedoel je daarmee? Een olie- resp. gaskachel zoals (vroeger) “thuis”? No way, bovendien: waar wil je die laten.

Kosten van een hetelucht systeem:

Als ik het goed heb, kost de apparatuur ca € 2500-3000 en daar komt de installatie dan nog bij.

Merken: Webasto en Eberspacher

• BJ

Oliekachels in de vorm van Taylor kom je nog wel tegen, nemen niet zo heel veel ruimte in en worden ook knap heet. Montage kan gewoon tegen een schot.

Beetje jammer wel dat Henk verder geen feedback meer geeft….

• marksvrijheid

ingevroren?