Welk schip

  • Douwe

    Hallo hier,

    Zijn ons aan het oriënteren om een zeilschip te kopen maar zien door de masten het water niet meer…

    We zoeken een schip wat ook geschikt is voor langer verblijf aan boord, halfjaar en langer. tevens moet het een stabiel en stevig schip zijn, denken dan aan bijv s-spant schepen in de lengte van 10 tot 13mtr.

    Maar polyester of staal? waar verder op te letten?

    We hebben wel een zwak voor de wat klassieker ogende schepen, maar teveel hout lakwerk e.d. is wat minder praktisch.

    Vaargebied zal zijn zeeuwse wateren noord en oostzee, en tzt ook wat verder weg (Canarische eilanden/ middelandse zee)

    iemand suggesties of tips?

    Mvg Douwe en Sandra

  • Sindbad

    Staal is soliede, maar vraagt meer onderhoud dan polyester. Ik zou geloof ik kiezen voor een gangbaar stevig polyester schip, maar als je erop wil wonen stelt dat wel heel specifieke eisen; mn vwb isolatie en luchtverversing.

    Onze boot is van staal, maar in voor- en naseizoen is het wel altijd een heel gedoe de ramen een beetje droog te houden.

    groeten

    Pieter

  • Douwe

    Hoi Pieter,

    Wat is een gangbaar polyester schip in jou optiek in deze maatvoering dan? Ik vind een rondspant zelf niet zo geschikt voor zeezeilen, en veel betaalbare polyester s-spanten in deze maten zie ik eigenlijk niet. Zeg dat 75.000 max budget is. Een stalen koopmans bijv vind je voor dat geld zeker.

    Heb zelf ook een kleine voorkeur voor polyester, puur omdat ik hier ervaring mee heb al. Maar ga steeds vaker naar staal kijken omdat aanbod hier groter in lijkt. Is staal echt zoveel meer werk dan?

    Hoor je graag.

    Mvg Douwe

  • h.h.

    Waarom een s-spant? er zijn overigens wel veel oudere polyesther s-spanten te koop .

    Ik begrijp niet waarom een rondspant minder zeewaardig zou zijn,wel sneller,ruimer binnen en minder schillen als er een keer een osmose behandeling gedaan moet worden.

    Een stalen boot is zoiets als een teakdek, je koopt er 1 keer 1.

  • raptor

    moderne schepen hebben veel meer binnenruimte dan klassiekers. Als je aan boord woont is condens altijd een probleem of je nu polyester hebt of staal. Debeste ervaringen hiermee zijn met stalen schepen die aan de binnenzijde voorzien zijn van een dikke laag PUR.

    Verdermaakt het niet eens zoveel uit. Als je staal in een goed verfsysteem zet is het ook duurzaam en je kan het prima zelf. Polyester heeft ook zijn onderhoud.

    Pieter

  • Douwe

    Hoi,

    Mijn voorkeur gaat uit naar een s-spant vanwege de constructie, ik zal niet zeggen dat een rondspant niet zeewaardig is, uiteindelijk maakt de bemanning het verschil.

    Welke polyester s-spanten bedoel je dan in de door ons genoemde afmeting?

    Mvg Douwe

  • h.h.

    o.a.cabo rico,een handvol taiwaneese werven(island trader,enz)op www.yachtworld.com staan er toch aardig wat.

    Mijn ervaring met stalen boten is in de warmere klimaten en daar is het aardig wat meer onderhoud als polyesther.

    Daarom brengen stalen boten hier zo weinig op je kunt wel voor weinig geld een enorme boot kopen.

  • Douwe

    Hoi,

    De cabo rico kende ik inderdaad nog niet, maar zijn toch echt meer amerikaanse jachten, beetje soort van kitsch zeg maar. Onze “stijl” gaat uit naar noordkaper, colin archer e.d. maar dan in polyester.. daar zie ik er echter maar weinig van.

    Maar zeker bedankt voor de tip!

    Douwe en co

  • Douwe

    Al surfend door en over het net kom je soms wel eens wat tegen waarvan je denk deze maar dan een goede meter.langer..maar ja die bestaan dan tuurlijk niet.

    Heb het nu over de “bristol channel cutter” klassiek en stoer gelijnd en van polyester..

    Kent iemand hier een grotere versie/broer van?

    Grt Douwe

  • h.h.

    Ha ik heb zoeen kitsch boot 1 van de ergste vrees ik.:)-D

    Ben al een aantal jaren weg uit europa mijn smaak heb ik aangepast of achtergelaten daar.

    Toen ik nog een bootje aant zoeken was keek ik naar boten meer hier in de buurt en dan zie je veel van dat soort ,geen idee meer hoe de markt in europa is.

    Een shannon 38 lijkt ook wel een beetje daarop en die is wat minder kitscherig, wel een heel hoge bouwkwaliteit(gelijk of hoger als bv een cabo rico).

    Maar daar zullen er in europa ook wel heel weinig van te koop zijn.

    Maar zou een goede scheepsmakelaar in nl niet zo een hele reeks uit zijn mouw kunnen rammelen?

    In ieder geval succes met de zoektocht.