Refit kosten

• Oscar

Hallo medezeilers,

Ik heb een schip op het oog, echter zal er het nodige aangedaan moeten worden om deze helemaal naar mijn wens te krijgen (as ever).

Nu heb ik echter totaal geen idee van de prijzen waar ik rekening mee moet houden.

Gaat om een stalen zeilschip van 11 x 3,30.

Graag zou ik hier een teak dek op laten monteren, kosten?

Tevens een hardhouten stootrand op beide zijde van de romp, kosten?

Het dekhuis is nu voorzien van 2 grote ramen, zou hier 3 ronde kleine in willen, dus slijp en las plus montage werk.

Durft iemand richtprijzen te gevn hiervoor? ik weet lastige vraag, maar gaat om de indicatie. Is 10.000 voldoende of meer 20,000?

Hoor jullie ideeen graag!

Grtn Oscar

• BJ

Nou, begin maar met 20.000 voor een teakdek als je het gaat laten leggen (bedrag gebasserd op een recente offerte van een Refitcenter). Overigens kun je bij de meeste bedrijven gewoon vrijblijvende offertes opvragen, dat geeft wat beter inzicht. Ik heb zelf wel het idee dat men in de watersporthandel nog niet doorheeft dat er een crisis gaande is geziend e soms absurde prijzen die men nog altijd durft te rekenen maar dat is een heel ander verhaal :D

• Sindbad

Heb je al gedacht aan Flexi-teak oid?

Nadeel van teak: het is hout dus het werkt. Uiteindelijk krijg je er toch water onder. Dus roest. En je ziet `t niet.

Maar ook al die nepperds zijn evengoed behoorlijk prijzig.

Ik heb er treadmaster platen op liggen, haal ze er vanaf ivm roestplekken etc. Ga het komend jaar proberen met anti-slip in de verf. Is nog mooier ook.

Succes!

groeten

Pieter

• Oscar

20.000 enkel voor een teak dek…whaoo.. dat gaat hem niet worden.

En inderdaad roest onder teak ook lastig..mm Wel eens van die soort noppen anti-slip plak matten gezien, is dat wat betaalbaarder? En kwalitatief voldoende?

Misschien toch enkel slechts wat teak accenten aanbrengen ( bovenkant kajuit en doghouse bijv.)

Grtn Oscar

• Erik

Teak is idd een afrader. Ik heb weleens een offerte aangevraagd voor een 32 voeter voor dek en kuip en die kosten kwamen op zo'n 8.000 a 9.000 euro uit als ik het me goed herinner, inclusief verwijderen van het oude teak dus geen 20.000 euro. Nadeel van teak is dat de elementen in gaan werken, moeilijk om groene aanslag te verwijderen (heb je op zout wel minder last van), rubbers die los gaan laten en het heeft een levensduur van iets van 15 jaar afhankelijk van hoe goed onderhoud je pleegt. Het goed onderhouden en schoonmaken van teak is echt monnikenwerk. Daar moet je zin en tijd voor hebben. Je kunt niet even met een harde borstel of met hoge drukreiniger je bootje schoon maken want dan schrob je de rubbers eruit. Dat moet allemaal voorzichtig gebeuren.

Naast teak heb je tegenwoordig ook andere soorten hardhout of een combinatie van hardhout/ soort triplex, als bodem met daarop een laagje van fineer teak geplak zodat het er als teak uitziet. M.i. ook allemaal afraders omdat de elementen te veel inwerken op het hout.

Uiteindelijk gekozen voor kunsttof nepteak - flexiteek - en tot dusver (zit er een half jaar op) bevalt dat goed.

Voor een aluminium boot zou ik me oriënteren op van die antislipmatten. Het dek goed verven en dan van die matten er bovenop. Die matten kun je af en toe nog eens vervangen en een nieuw verfje is vergelijking tot een nieuw dek leggen ook goed te doen.

• raptor

Ik heb een tijd in scheepsbetimmering gezeten. Ook teak dek gelegd op 3x 40voeter. Is puist werk: 3 weken en aan beddingcompound en kit gaf ik meer geld uit dan aan het 8mm teak. Op staal zou ik nooit teak leggen. Er komt altijd vocht tussen ondervloer en staal en dus roest en je ziet het niet tot het te laat is. Bovendien voeg je veelgewicht toe op de verkeerde plek. Ik zou gewoon voor antieslipverf gaan. Dat is ook prima zelf te maken met antieslip poeder en evt een 2 comp verf.

Als je ramen wilt veranderen zal je ook de binnenbetimmering moeten weghalen en vervangen.

Alsje gaat slopen kom je ellende tegen. Bij een refit heb je een forse post onvoorzien nodig. 8000-9000 voor teak als je er toch aan wilt; flexiteak oid is iets goedkoper. ramen veranderen 2000-3000 en dan de rest nog.Die 20.000 gaat wel op als je eenmaal bezig bent.

Pieter

• Sindbad

Die anti-slip plak matten ben ik eraf aan het slopen….

Zijn OOK al vreselijk duur, nieuw. Treadmaster, google er maar eens op. Niks voor niks in de watersport.

Maar ik heb straks wel een stapeltje goede gebruikte liggen voor je :D

• Sindbad

Pfft, biertje hier en daar erbij ook wel denk ik. Als je nog geen vrienden hebt zou ik ze maar gauw maken, want je kunt er wel wat hulp bij gebruiken.

• BJ

Ik heb ook al eens offertes gevraagd voor Flexteek en Tekdek, prijzen varieren van 550,- tot 750,- per vierkante meter. Imho absurd hoge bedragen voor het leggen van wat PVC en als je dan ook nog bedenkt dat het puur een stukje luxe is dan zou ik het laten voor wat het is en voor een goede anti-slip coating gaan.

• Erik

Inderdaad circa 600 euro per vierkante meter, maar dat is dan inclusief arbeidsloon, mallen maken en snijden (snijden kun je niet zelf) en lijm. Veruit het grootste deel van die prijs bestaat uit arbeidsloon. Het is zeer arbeidsintensief werk. Uiteindelijk heb ik het met hulp zelf gelegd daardoor veel geld uitgespaard maar het werk viel tegen en heeft heel wat zaterdagen gekost … .

Maar dat terzijde, anti slip coating o.i.d. lijkt me ook een goede keuze.