Weer blazen

• Zeilfun

Weer blazen op het onderwater schip, wordt er niet goed van !!

Heb 3 jaar geleden het hele schip kaal gehad, en vervolgens 5 lagen opgebracht. Was de vorige jaren goed, maar nu zitten er weer heel veel. Wellicht was het niet droog genoeg, had de boot in begin maart gehandeld, met overigens wel goede temperaturen.

Ondanks dat het niet echt kwaad kan, baal ik er wel enorm van.

Denk er nu over, om het geheel weer kaal te halen, en dan 2 a 3 lagen maten met epoxy er op te zetten.

Heeft iemand hier ervaring mee ? en zo ja heeft het geholpen

Al vast bedankt voor jullie info

• raptor

blazen in je verf wijzen op slechte hechting waardoor er via osmose water onder de verf kan kruipen. Andere oorzaak kan zijn dat er vocht of vuil is ingesloten toen de verf werd opgebracht. Ook kunnen er strijdige verfsystemen zijn gebruikt en als laatste: in de buurt van jouw bootje was iemand bezig met siliconenhoudende producten. Glasmatten met epoxy op het ijzer plakken heeft weinig zin en is ook overbodig. Zaaks is om een goede roestbeschermer op het blanke ijzer te smeren en een dampdichte laag daar over. Daarna kan je er een AF over zetten. Zowel de roestbeschermer als de dampdichte laag moeten wel voldoende laagdikte hebben om te werken. Ik weet niet wat je nu op je onderwaterschip hebt zitten en ook niet hoe diep die blazen zijn; is het alleen de toplaag of lopen ze door tot op het ijzer. Als het alleen de toplaag is zou ik de slechte plekken weg hallen en daar het systeem opnieuw aanbrengen. Wellicht is het alleen een probleem van een paar plekjes. Als alles niet goed heeft gehecht of als de blazen tot op het ijzer zitten zou ik toch weer kaal halen en een heel goed 2comp systeem opzetten: zinkepoxy- pantsercoat- AF

Pieter

• h.h.

Of ik mis iets maar zie nergens dat het een ijzeren boot is.

Onze polyesther boot hebben we kaal gehaald en daarna met epoxyhars ingerold,een paar keer en daarover heen epoxicoating.

Meer boten hier hebben dat gedaan en tot nu toe lijkt het aardig.

Zelf lijkt me 2 a 3 matten met epoxy wel wat veel ,zal wel zeker afdoende zijn.

• raptor

Sorry, had andere gebruiker in gedachte met ijzer schip. ANWB heeft een aantal jaren geleden een onderzoek gedaan naar diverse systemen voor polyester. Resultaat stond of viel bij het drogen van het onderwaterschip. Schillen en dan epoxy-glasmat was het beste, ook omdat het schip het beste droogde na het schillen. Nieuwe schepen worden nogal eens in de pantsercoat gezet voor de AF er op gaat. Overigens gaat schillen ook wel zelf met een bandschuurder en korrel 40. Zwaar werk, maar iedere dag een stukje.

Pieter

• h.h.

Ja dat dacht ik al.

Wij hebben onze boot met een haakse schuur/polijst machine met daarop een schijf korrel 40 compleet schoongemaakt heb ook een bandschuurmachine geprobeert maar de banden braken achter elkaar en het ging trager.

Nu zat er bij ons wel een hele dikke laag en de boot is 12 bij 4.3bij 1.5m langkieler, met 2 personen waren we in 2 a 3 dagen klaar, wel zou ik als het hier te huren was een gelplaner of hoe heet zoeen ding gehuurd hebben, dat lijkt mij wat fijner werken.

Op engelstalige side's is er ook veel informatie ook hoe droog een boot moet zijn daar verschillen de meningen nogal over wij hebben alles in ong. 1 maand gedaan en veel gespoeld met zoet water maar het is hier altijd 30gr of hoger met veel wind.(schoonmaken was zo gebeurt en dan ruim 3 weken drogen en elke dag spoelen meer drogen en dan weer lagen opbouwen).

Bij het schoonmaken zag je ook wat er allemaal al op geprobeert was, lagen met verf,epoxy,coatings,af,enz een enorm dikke laag troep waarvan sommige niet eens goed uitgehard waren en de schijf dicht smeerde.

• Zeilfun

Bedankt voor jullie info.

Denk inderdaad dat het met het drogen te maken heeft. Vorige keer echt goed geschuurd, maar na een paar dagen weer een 2 componenten (5 lagen) opgebracht. Misschien dit keer iets meer tijd geven, zat zelfs te denken om een luchtblower erop te zetten.

Ik moet er namelijk niet aan denken dat ze de zomermaanden op de kant moet staan. Ben normaal gesproken 15 maart weer in.

Vind het alleen zo raar dat het een jaar goed wat en dan toch weer.

Indien er nog meer input is, dan hoor ik het graag

Ronald

• h.h.

Heb je wel gespoeld met veel water? dat bruinige zure spul uit blazen is een verbinding van water met polyesther die gewoon weer (plakkerig) opdroogt maar ook oplost in water,die troep spoel je eraf omdat op die plakkerige zooi niks goed hecht ook niet op de resten ervan Als je niet spoelt blijft die rotzooi erop en zal de romp buiten dat die niet goed droogt! ook geen goed uitgangspunt zijn voor nieuwe lagen, er is een engelstalige side die dat goed uitlegt (beetje google kom je er wel op kan me niet zo herrineren hoe die heet).

Komt raar over maar een romp word met nat maken(spoelen) uiteindelijk droger.