wanneer diesel tanken?

  • Sindbad

    Wat zouden jullie doen?

    Ik tank nu 1 x per seizoen, in het najaar, zo laat mogelijk. Dit om zoveel mogelijk de “oude” diesel te verbruiken.

    Maar: nu heb ik wel meer kans op vocht en condens. Ook niet goed.

    Ik heb 2 tanks, samen zo'n 300 liter. Ik gebruik ongeveer 100 liter per seizoen.

    Is het beter vaker te tanken, en de boel goed vol te houden, of juist doorvaren, en 1 x tanken?

    groeten

    Pieter

  • raptor

    Tank vol houden is juist in de winter belangrijk. Je voorkomt condensvorming in de tank en dus roest en sludge in de zomer. Door de lage wintertemperatuur zal de biogroei niet zo heftig zijn in de winter. Ik zou voltanken voor de winter en een goede dope toevoegen tegen beestjes. Op zich veroudert diesel niet maar door alle toevoegingen en vocht groeit er wel van alles in. Dat moet je zien te voorkomen. Bij een test van de ANWB enige jaren geleden bleken vooral pompen in jachthavens slechte diesel te leveren die erg veel water bevatte. Bovendien waren de vlampunten soms ook erg laag (bijna benzine). Wellicht is er een bunkerstation in de buurt dat ook enige megajachten af tankt. Van de zomer in Muiden werden er twee achter elkaar afgetankt en toen was de hoofdtank leeg. Dan heb je lekkere verse diesel als je daarna weer komt. Kleine pompen in havens doen soms wel 2 jaar met een tank en dan zit er echt wel veel vocht in je diesel.

    Pieter

  • Erik

    Het beste is om de tanks steeds zo vol mogelijk te houden om de bacteriepopulatie in je tanks zo klein mogelijk te houden. Ook goed tegen vocht en condens. Voordat je steeds naar huis gaat de tank volgooien is nog beter en kan motoruitval op het water voorkomen, maar ook bewerkelijk uiteraard.

  • Otto D.

    Ik zou beginnen om die twee tanks van 300 liter eruit te halen, en een tankje van ca. 50 liter te plaatsen.

    En dan gewoon zorgen dat je tank vol is en tanken als je (bijna) leeg bent. En voor de winter volgooien.

  • Rudolf D.

    Of je kunt de oude diesel aftappen en in je auto opstoken voordat er vervuiling optreedt.

    Of in de auto van je buurman.

    R

  • raptor

    Ik herinner me nog de 50er jaren. In Rotterdam had iemand een MTB gekocht uit WO2 en een bezinetank omgebouwd tot 2 persoons hut.

    Pieter

  • Sindbad

    Gaat helaas niet; 1 tank zit in de kiel (onbereikbaar, onder de motor); de ander onder de BB-hondenkooi. Zou ik liever ombouwen tot watertank, maar is een fikse klus. Voorlopig geen zin in. Ook aftappen is niet zo'n optie. Bovendien heb ik al jaren (afkloppen!) geen verstopte dieselfilters.

    Tanken doe ik in Kampen, waar ook de binnenvaart tankt, dus genoeg verse diesel.

    Maar mijn vraag is nog niet geheel beantwoord:

    ook in de zomer bijtanken, of liever de oude diesel opgebruiken en zoveel mogelijk vers bijtanken in de herfst? Erik vindt van wel, begrijp ik. Anderen? Houden jullie steeds de tank vol? Is er sprake van condens in de zomer?

  • Don

    In tegenstelling tot benzine heeft diesel nagenoeg geen beperkte houdbaarheids datum. Het enige wat er met diesel kan gebeuren is dat het bij temperaturen ver onder 0 graden kan gaan vlokken. Dat is tegen te gaan door ca 10% benzine aan “zomer” diesel toe te voegen of in de winter bij een wegtankstation diesel te tanken, omdat die stations dan al een antivlokmiddel aan de diesel hebben toegevoegd.

    Mijn advies is om voor de winterstalling de tank af te toppen, zodat de kans op condens zo klein mogelijk gehouden wordt, en daarmee de kans op bacteriele verontreiniging zo klein mogelijk gehouden wordt.

    Als je op jouw tanks een aftappunt onder aan de tank hebt dan is het handig om de tank periodiek af te tappen, zodat het water (=zwaarder dan diesel) in de tank verwijderd wordt. Heb je geen aftappunt, dan kan je het ook proberen met een smeerolie vacuumpomp, die je dan met alle verlengstukken tot op de bodem van je dieseltank kan laten zakken via je vulopening om het daar (op de bodem van de tank) eventueel aanwezige water te kunnen opzuigen.

    Succes.

  • raptor

    vlokken van diesel verdwijnt vanzelf als het warmer wordt. Bij min 10 vaar je niet zoveel. Geen benzine door de diesel, alleen bij oudere voorkamerdiesels. Moderne diesels gaan er zeker kapot van. En de dieselolie wordt er niet beter van. Een stalen boot met een tank in de kiel heeft zeker weinig last van vlokken. Water rond de kiel blijft rond het vriespunt.

    Met regelmatig aftoppen, ook in de zomer, van tanks zal je minste last van condens hebben. Maar blijkbaar heb je er weinig last van in je oud ijzer omdat je geen problemen met vocht hebt. Heb je wel een waterafscheider voor je filters en zit daar soms water in. Dat kan een indicatie zijn dat er water onder in je tank zit. Dat water kan roest veroorzaken tot er een gat in zit. Voor de zekerheid zou ik in het voorjaar een beetje grondsop uit de tanks halen. Voorjaar omdat dan lekker alles heeft kunnen bezinken.

    Pieter

  • Sindbad

    Misschien ga ik dat toch eens proberen.

    Bovenste tank is met buis verbonden met de onderste. Dat maakt openen lastig, dan krijg ik een overstroming met 150 liter diesel in de motorruimte.

    Damk voor jullie tips

    groeten

    Pieter