Antifouling

• Erik

Op mijn boot zit nog antifouling VC 17. Nu is dit in Nederland verboden want koperhoudend. Ik ben nog in dubio tussen oude antifouling eraf halen (in eerste instantie veel werk) of maar weer VC 17 over de oude laag heen smeren (gemakkelijker en volgens mij goed spul). Wat is wijsheid? Iemand ervaring hiermee?

Vreemd is wel dat je VC 17 in Belgie en Duitsland in elke watersportwinkel kan kopen en mag gebruiken en dat het in Nederland verboden is.

• BJ

Koperhoudend is niet per definite verboden of het moet inmiddels veranderd zijn, ik heb het niet helemaal gevolgd moet ik toegeven. Maar waarom eraf halen, een laagje van een ander spul er overheen kan toch ook wel?

• raptor

Koperhoudend is een tijdje verboden geweest en dat is toen weer wat terug gedraaid meen ik. Bronsverf is gewoon te koop. In de verbodtijd kreeg je de Verf met een los zakje koperpoeder er bij. Moest je zelf even mengen. Overigens werkt die verf het beste als je het even opschuurt met een schuur sponje of scotts brite oid als het hard is. Je legt dan de koperdeeltjes vrij van de verf.

Pieter

• hendrik.v

hallo , zelf heb ik s'winters 35 zeilschepen bij Heech by de mar BV te heeg in het onderhoud wij werken hoofdzakelijk met autifauling van seglet ook hier voor te gebruiken Primer deze is zilver van kleur 1 voordeel van dit spul is dat je alle loszittende delen moet verwijderen met een verfkrabber dan wel met een slijp apparaat staalborstel .

vet vrij maken en stof vrij en vervolgens 4 a 5 lagen van deze primer overelkaar heen brengen dmv kwast roller .

na droging 1 dag kun je elk type antiefauling hierover zetten zonder problemen .

ik ben eigenaar van

veel sucses groet Hendrik

• BJ

Seglet??

• chirpy

Ook ik gebruik VC17 en laat dat bezorgen in Belgie. Je moet dan daar wel een postadres hebben. Het is goed spul. Ik begrijp met de beste wil van de wereld niet waarom deze antifouling hier niet verkocht mag worden. Zwitserland, toch echt wel een milieubewust land, staat deze koperhoudende verf juist wel toe.Willen we het weer beter weten? Rare mensen die ambtenaren.