water aan boord

• Erik

Na een tijdje niet op de boot te zijn geweest, bij het openen van de kraan steeds even last van een rotte eieren lucht. Na regelmatig gebruik van de kraan is alles weer oke. Water in de tank ruikt neutraal/ ruikt nergens naar dus daar lijkt geen probleem mee te zijn. Ik neem aan dat het probleem daarom in de leidingen zit. Heeft iemand een idee hoe je waterleidingen kunt reinigen/ hoe dit aan te pakken?

• Gibsea116

Wat ik doe, en er zullen vast experts zijn die het anders, beter, goedkoper, enz. doen, is de tanks voor de winter leegpompen. In het voorjaar vul ik de tanks en voeg een flesje Pur-a-Tank per tank toe, even laten mengen en dan de leidingen doorspoelen. Minimaal 24 uur in laten werken, tanks leegpompen en opvullen met schoon water. Leidingen weer doorspoelen en klaar. Heb nog nooit last gehad van “dood” water.

• Sindbad

Ik doe niks, leeg de tank bij afwezigheid niet, en heb (klop-klop-klop) nergens last van.

Voor de winter leeg ik m wel, en doe er anti-vries in. Wodka ook twee keer gedaan (halve fles, goedkope wodka. Uiteraard in voorjaar niet de kinderen mee tanden laten poetsen…).