yanmar 3YM30

• hans

ik moet een nieuwe motor inbouwen. Ik twijfel tussen een Volvo M1-30 of een Yanmar 3YM30

huidige motor is een Yanmar 3GM30 die helaas de geest heeft gegeven(vastloper wegens koelingprobleem)

Wie zijn de ervaringsdeskundigen?

Pro Yanmar gemakkelijkere inbouw

contra Yanmar mijn 3GM30 maakte nogal wat lawaai

volvo geen ervaring mee

• Alex

Heel globaal: Volvo is een stillere motor dan Yanmar. Van monteurs vernomen dat Yanmar gemakkelijker te repareren is omdat je overal gemakkelijker bij kan bij Volvo motor. Volvo motor zou onderhoudsarmer/ degelijker zijn dan Yanmar, maar is er wat dan dus lastiger te repareren.

• Don

M.b.t. onderdelen is Volvo veel duurder dan Yanmar, dat geldt ook voor filters en impellor. Het koelingsprobleem met je oude Yanmar ken ik. Ik check tegenwoordig bij elke winterbeurt de werking van de thermostaat (In een pannetje op het vuur met een thermometer erbij, hij moet bij ca 75 graden helemaal open staan), die blijft als hij “op” is namelijk dicht staan, zodat alle koelwater het uitlaatspruitstuk in gaat en niet de motor koelt. Bij mijn 2GM20 resulteerde dat in een gescheurde cilinderkop. Als ook jouw cilinderkop van je 3GM30 gescheurd is dan zou ik eens het eens proberen bij Yanmar dealer “de Waterman” in Monnickendam, die had er laatst een (tweedehands) liggen voor een 3GM30. Dat is vast goedkoper dan een nieuwe motor.

succes.

• Sindbad

Vastloper is echt ellende, dat is gewoon einde verhaal. Helaas.

heb je aan Kubota gedacht? Moet een goed motortje zijn. Veel gebruikt o.a. ook in allerlei industriële machines.

• hans

Helaas lig ik in boulogne, en is monnickendam niet op hoek.

Ik heb vele opties overwogen en ben uiteidelijk gegaan voor een Yanmar 3YM30 . Er was een aanbod van een belgische dealer die hem ook komt inbouwen hier in Booulogne voor een zeer schappelijke prijs. Tevens zorgt het voor een makkelijke inbouw.

• raptor

scheelt veel geld als je bestaande zaken kunt laten zitten. Pijpen, kabels, slangen ed die naar de andere kant moeten is veel werk en veel duur spul. Als je oude Yanmar op de nieuwe lijkt zou ik Yanmar kiezen. Kwaliteitsverschil is beperkt bij moderne motoren. Allemaal hebben ze wel iets, maar slecht zijn ze geen van alle. Betrouwbaarheid staat of valt bij de kwaliteit van de inbouw en je moet dus een goede monteur hebben. Ik heb wat staaltjes prutswerk gezien.

Pieter

• hans

De nieuwe motor zit erin, wat een verschil met de oude Yanmar. Veel stiller, en meer vermogen. IK had het niet willen meemaken tijdens mijn tocht , maar nu ben ik weer blij.

LA ROCHELLE here we come

• Ton

Hallo,

Mijn 3ym30 uit 2008 heeft 750 draaiuren.

Vorige week viel mijn koelsysteem uit wegens een kapotte V-snaar.

Ik heb twee vragen:

1- is er een preventief vervangings tijdstip voor beide V-snaren aan te houden?

2- hoe vervang ik deze V-snaren het makkelijkst, is hier een vervangingsschema?

Bij voorbaat dank!

Gr Ton