zeilen naar bretagne

• hans

begin juli vertrek ik naar bretagne, en verder. Naar nu blijkt kan mijn zoon pas opstappen in Cherbourg, en zal ik tot Cherbourg solo gaan. Ben wel ervaren maar tot nu toe naar de OOstzee/noorwegen.

Nog tips waar iop te letten voor een eenzame solozeiler langs de Noord Franse kust?

• MoR

Tja, als je als solozeiler zoveel ervaring hebt, zie ik niet in, wat we daar nog aan toe kunnen voegen.

Ook zonder er te zijn geweest, weet je wel, uit de verhalen en de pilot- Shell channelpilot van Imray- van veel sterkere tijstromen en veel meer opletten voor scheepvaart dan bij Denemarken/Noorwegen.

Dat zijn zware doorwaakte nachten…..

In jouw plaats zou ik 's zoeken naar een gezellige opstapper voor dat traject; kiijk eens op - Omtezeilen.nl-

Maar voor de echte door en door harde schipper is dit allemaal een peuleschil

veel sterkte….

• raptor

Is solo wel te doen, maar ik zou alleen bij daglicht varen. Vooral scheepvaart en garnalenvissers zijn nadrukkelijk aanwezig. Er zijn veel haventjes onderweg waar je wel op moet letten op drempels bij de ingang en droogvallen van het bassin. Getijdestromen zijn fors en goede getijdetabellen een must. Maak vooraf een lijst van alle havens en schrijf er de haken en ogen bij. Overigens begint het echte werk met stromen en rotsen pas na Cherbourg. Kunst is je niet op te laten jagen en geen risico's nemen. Liever terug varen dan op een bank lopen. Open water is veiliger dan kust.

Pieter