Spinnakerboom

• Sindbad

Mijn spinnakerboom is nogal lang (5 mtr), dik (10 cm) en zwaar, en bovendien zit het beslag (alu, met RVS pin) vast, en is de slede kapot. En heb ik ook nog geen spinnaker….(td)

Ik denk erover hem te vervangen door een telescopische, lichtere, zodat ik die ook voor de genua kan gebruiken.

Hebben jullie tips mbt kwaliteit, dikte, lengte etc?

Heeft iemand er nog eentje liggen, misschien?

Groet

Pieter

• marksvrijheid

koolstof is lekker licht en duur, en bij pech = verkeerde belasting breekt t ding…

alu is redelijk licht (5 meter is wel een flinke pijp inderdaad) maar kan niet stuk

en telescopisch… klinkt mooi, maar is dat op die lengte wijs? anderen hier met positieve ervaringen? tenzij je m alleen gebruikt voor uitbomen van je genua bij lichter weer

Ik zou de slede repareren, nieuwe sluitingen zetten (zijn ook wel prijzig trouwens) en een spi aanschaffen X( en flink met jouw stalen ros downwind ploegen (check nog wel even je mast :-) net weer een verhaal van een gebroken mast)

• Sindbad

Ja inderdaad; beslag repareren kan ook nog, maar het is een onding om de genua mee uit te bomen. Te zwaar en te lang.

• marksvrijheid

ah, heb je een vaarboom? die doen het ook als uithouder :-) en idd dan is het wel een zwaar ding voor dat doel. wil je ook uitbomen met meer wind, of juist met meer wind? met licht weer is een telescoop natuurlijk prima te doen

• Sindbad

Ik heb weinig geluk met vaarbomen; twee keer een verspeeld tijdens 24-uurs. Eerste keer brak er een bij uitbomen; tweede is op een onbewaakt moment overboord gespoeld afgelopen jaar.

Ik moest er toch maar weer een aanschaffen misschien.

• marksvrijheid

ik heb nog een alu pijp liggen van ongeveer 2,5 / 3 meter ooit gekocht om spiboom van te maken… doorsnede is dacht ik 50 mm, wellicht te kort?

• Sindbad

Te kort inderdaad, maar toch bedankt.

• raptor

Ik ben dol op surfplank mastjes. Zijn er in lengtes tot ruim 4 meter en zowel in polyester als carbon. Dingen zijn sterk en licht en je kan er zo een stuk af zagen. Als je beslag wilt monteren sla je er het beste een stukje hout in, waar de schroeven houvast in hebben. Als je zoekt zijn er ook diverse tweedehandsjes te vinden. Ik heb er mijn giek en boegspriet van gemaakt.

Pieter

• Sindbad

goed idee. Dank.

• Sindbad

Op marktplaats zijn de meeste surfmasten 2-delig; heb jij daar ervaring mee?