Jakon 2

  • GOOS

    Heb sinds kort een Jakon 2 gekocht maar zoek naar informatie over het schip. Zeiltekens, klasseindeling, zeilplan, tekeningen etc. Wie kan me helpen?

  • Theo

    Hallo Goos,

    Proficiat met je aankoop, zul je vermoedelijk geen spijt van krijgen.

    Ik heb ook een Jakon 2. Heerlijk schip, makkelijk alleen te zeilen, zeilt pas vanaf 4 beaufort echt lekker door de lange kiel zeer koersvast mooie zeeg

    Er zat bij de aankoop geen fok bij maar ik heb later een fok van een Fox 2 gekocht.

    Nu kan ik een kop koffie gaan halen, suiker erbij doen en als ik dan terug in de kuip kom is de koers nagenoeg niet verandert.

    Voor zeilplan en zeilteken kun je contact opnemen met zeilmaker J. Schokker uit Volendam,

    Zij waren(zijn) de huis leverancier voor de Jakon zeilen geweest.

    Ze hebben veel kennis van de tuigage en zeilplannen van de Jakon’s.

    Vermoedelijk weet je al dat de Jakon,s (1 en 2) door Jacob Koning ontworpen zijn en in Volendam werden gebouwd bij jachtwerf Volendam.

    Mochten er meer eigenaren van Jakon’s zijn wordt het geen tijd voor een meeting?

    Ik heb ook nog de officiële folder maar weet niet hoe ik deze door moet mailen.

    Groet Theo

  • goos

    Hallo Theo,

    stuur me even je emailadres naar bovenstaande adres. Dan kunnen we wat nadere informatie uitwisselen. Als je de folder gescand hebt, heb ik ook een dropbox waar je deze in kunt doen. Ik begreep inmiddels dat Schokker de zeilmaker is en dat de Jakons bij jachtwerf Volendam werden gebouwd.

    graag nader contact via bachpilot@gmail.com

    bedankt

    goos

  • Ben

    Heren,

    Via een kennis ben ik op een Jakon 2 gestuit ben verliefd geworden op die schip, heb zelf geen zeilervaring ben alle info aan het verzamelen.

    Dus zo te horen kan het geen verkeerde aankoop worden.

    Is een kompleet schip met alle zeilen van een jaar oud bijboot enzv.

    met vriendelijke groet,

    Ben

  • Ton Rossel

    Ben ook in bezit van de Jakon 2.Ben ook zeer geinteresseerd voor een Jakon 2 meeting.

  • Theo

    Hallo alemaal,

    Lijkt het er op dat we een Jakon ontmoeting dag gaan organiseren?

    Eindelijk erkenning voor één van de mooiste knikspant ontwerpen!

    Ik zou het leuk vinden als de Jakon 1 én 2 dit samen gaan organiseren.

    Heb zelf geen ervaring met het opstarten van een bijeenkomst, maar om het simpel te houden:

    Prik een dag en kom maar langs, ik lig in Maasbommel.

    Andere ideeën zijn natuurlijk ook welkom.

    groet: Theo

  • Schoorl

    Mijn ouders hebben vroeger een een Jakon 2 gehad. We zijn er vaak mee op vakantie geweest, IJsselmeer en De Waddeneilanden. In 1982 moest deze boot door priveomstandigheden worden verkocht. De boot lag in Akersloot en de nieuwe eigenaar heeft de boot hernoemd naar ‘Tijdverdrijf’. Of deze nog steeds aan het Alkmaardermeer ligt weet ik niet.

    Groet

  • Luuk

    Hallo mede Jakon bezitters,

    Ook wij zijn sinds zeven jaar met veel zeilplezier eigenaar van een Jakon II. Overigens met een schijnbaar afwijkende kiel en dito diepgang (1.35m). Mocht iemand over deze afwijkende kielmaat en diepgang informatie hebben, houd ik me aanbevolen.

    Een treffen lijkt me leuk en gezellig, al gaat mijn voorkeur wel uit naar een locatie rond het IJsselmeer.

    Mocht iemand informatie zoeken over de Jakon II, o.a. de folder van die tijd, etc heb ik nog liggen.

    gr

    Luuk

  • Jan

    Beste mensen, 

    Leuk hier zo veel fans van Jakon te treffen: ook wij hadden een Jakon 2, tot we ons huidige schip, een Jakon 30 op het spoor kwamen. Nooit van gehoord?  Wij ook niet, het verhaal wil dat er maar twee zijn gebouwd, in de jaren 70… Lang verhaal kort: wij hebben 15 jaar heerlijk gezeild op onze dertigvoeter, die iets moderner van snit is dan de Jakon 1 en 2, maar heel klassiek oogt en toch wel echt meer ruimte biedt aan een gezin met kinderen. We zetten hem nu wegens omstandigheden te koop, en ik dacht dat het misschien leuk was dat ook even te laten weten in deze ‘fanclub’. Mochten jullie interesse hebben: jan@janheemskerk.com

  • Herman

    Hallo Jakon fans, 

    wij hebben net een Jakon 2 gekocht.

    Prachtig!

    ben nu op zoek naar informatie over het schip, zoals =13.999959945678711pxzeilplan, tekeningen etc. Kan iemand mij helpen?

    groeten Herman