Er zijn dure zeilen en er zijn goedkope zeilen. Een goed toerzeil is soms net zo duur als een goed wedstrijdzeil, Je stelt alleen endere eisen aan het zeil. Goedkope zeilen zijn niet slecht hun kwaliteit/prijs verhouding is vrijwel gelijk aan die van dure zeilen. (weinig kwaliteit / weinig geld = veel kwaliteit / veel geld). Je kunt je veroorloven goedkope zeilen wat vaker te vervangen. Van dure zeilen wil je zeker zijn dat ze lang mee gaan, en hun vorm goed behouden in de loop der jaren.
Beantwoord voor jezelf een aantal vragen zoals:
1. Ben je toerzeiler of wedstrijdzeiler?
2. Moeten de zeilen lang mee gaan of vervang je ze elke paar jaar?
3. Extra's zoal;s reeven, ramen en zeillatten. Maar ook elastiek in de lijken, cunningham voorzien van een blokje, tell-tales,.Nylon lint IPV RVS ogen, lijketouw of leuvers, etc, etc
4, Doeksoort (zie ook1 en 2) . Ook voor de toerzeiler zijn hier veel keuzes. IHA wil je als toerzeiler een makkelijk zeil dat je niet steeds netjes hoeft op te rollen, dus in elk geval geen gecoat doek dunkt me.
5. Trimmogelijkheden van je boot: Goed dan kies voor een diepgesneden zeil. Beperkt: dan niet te diep laten snijden.
6. Enz. enz.
Kortom stel eerst je eisenpakket samen en ga dan op zoek naar informatie over doeksoorten, snit zeillatten en endere details op het Internet.
Ga dan gewapend met de opgedane kennis offerte vragen aan een stuk of wat zeilmakers.
Plaats de order in November of December om maximaal te profiteren van winterkortingen en beding daar boven op een set-korting als je meer dan een zeil tegelijk besteld.
Een kennis van me heeft een toerzeilen laten maken vane geweven dyneema (ben de doek naam even kwijt). Dat is een heerlijk lichte en zachte doeksoort die je straffeloos kunt opfrotten in de zak maar toch perfect haar vorm behoud. Tamelijk duur maar het gaat jaren mee zondere problemen. Met tamelijk duur bedoel ik dat je er een mooi gecoat wedstrijdzeil voor kunt kopen en dan geld kunt overhouden.