Mast kaal....?

• roelording@ziggo.nl

Mag wel geen reclame maken Pieter, maar Google eens ording, kom je bij de blokkenmakerij van m‘n broer uit. Die zweert bij Coelan. Gebruik voor prof. doeleinden…….. Trouwens van Mark al een tijdje niks gehoord hier op de pagina, was toch niet die zeiler op de Brasemmermeer …………?

• raptor

Hout is gewoon mooi. Niet schilderen hoor. Meeste werk is mast van de boot halen en er weer op zetten. Kaal schuren is een ochtendje doorwerken. Met een bandschuurmachine gaat dat heel snel. Regelmatig nieuwe band er op en met de nerf mee schuren. Korrel 80 en dan 120 en naschuren met de hand met 180. Zwarte plekken weg bleken met ontweringswater en gaatjes stoppen met Gupa. Een gewone bandschuurmachine kost niet zo veel. Hobbymachines zijn prima. Voor een 100 euri heb je een prima ding en het is overal te gebruiken. Koop een kleine; die zijn hanteerbaarder en werken bijna net zo snel. Alleen in hoekjes en gaatjes rond beslag zal je wat moeten krabben en met de hand schuren. Demonteer zoveel als mogelijk is en dan krijg je ook een idee van de conditie van het hout onder het beslag. Een 2comp PU is prima. Na eerste laag opschuren en dan nog twee lagen er op, met tussenschuren (licht). Paar dagen tussen de lagen aanhouden. Meeste PU lak heeft een UV filter en daardoor verkleurt het hout weinig; is in ieder geval zo met DD lak van poly service.

Andere optie is, als je alle beslag van de mast af hebt, om die met epoxy en glasmat te behandelen. 1 dunne laag mat er over trekken en mast blijft er uit zien als hout, maar beschadigd bijna niet meer. Ook aflakken met DD ivm UV filter. Zie verdere opbouw bij Poly Service.

Als je echt modern wil doen, neem dan een koolstof mast. Stabiliteit van je boot neemt dan ernstig toe of haal er 500kg ballast uit.

Pieter

• Sindbad

Geen slecht idee Pieter, van die glasmat. Als het ding dan toch kaal moet. Ik heb dan tenminste het gevoel dat het iets zinnigs toevoegt. Zie je er iets van, nadien?

• Sindbad

Nee, hij is veel te druk met schuren en lakken. Bootje staat buiten en te slecht weer.

Toch, Mark?

Mark?!

• Sindbad

Ording gegoogled: ziet er gelikt uit. Mooi spul….

• raptor

als je een dikke mat gebruikt ga je wafeltjes zien, overigens alleen van dicht bij. Een dunne matje zie je alleen iets als je er met je neus op zit met leesbrilletje op. Met epoxy moet je wel geweven matten gebruiken en niet dat wildverband spul. Dat gaat alleen met polyester. Die geweven matten worden geheel doorzichtig alls je ze doordrenkt met de hars, zodat je keurig het hout ziet. De overlappingen van de mat kan je het beste bij de opgeschroefde rail plaatsen; dan zie je ze het minste. Een 80 grams mat is al vrij dik maar ook lekker sterk. Ik heb 2x 80 grams op het hechthout zitten in mijn boot en dan zie je hout nog prima, maar wel een beetje of je door matglas kijkt. Ik meen dat er ook 40 grams doek is. Je hoeft feitelijk geen sterkte toe te voegen, dus is dat wel sterk genoeg. Die glasmat kan je prima met een schaar knippen. Je moet dus eerst alle stukken mat op maat maken en dan pas gaan plakken. Ik zou geen mat van de gehele mastlengte nemen, want dat wordt erg onhandelbaar. Ik zou stukken van een meter nemen en zo je hele mast afwerken met ieder keer een paar cm overlapping. Goed bellen er uit halen en ook eerst goed de putten en gaten dichten in het hout, omdat je daar snel een luchtbel krijgt. Als de mat goed op de mast zit en is uitgehard moet je licht schuren en nog een keer afcoaten met dikke epoxy om het geheel glad te krigen. Weer schuren en dan 2 lagen DD-lak er over om de epoxy te beschermen tegen UV. Ik zou zelf de mat ook met een ingedikte hars vast zetten, daar de polypox500 epoxy erg de neiging heeft om uit staande vlakken weg te lopen. Dus hout eerst 2 x in de injecteer hars zetten en goed opschuren. Dan mat vastplakken met polypox 600 en afcoaten met polypox 600. Denk er om, dat je ook een allergie voor epoxy opbouwt met ingeademd schuurstof. Alternatief is polyester. Dan moet je de mast eerst in een PU hechtprimer zetten, want polyester hecht matig op hout. Epoxy geeft veel meer kwaliteit.

Pieter

• Sindbad

Mooi klusje voor volgend jaar.

Dank je Pieter

• Sindbad

Gewetensvraagje, zou je de rail losschroeven…?

• raptor

zo ik zeker doen. Misschien zitten schroeven niet meer goed vast of zijn ze ingewaterd. Ik zou zo veel mogelijk van de mast afhalen omdat slechte plekken juist altijd daar zitten waar beslag zit of dingen in de mast zijn geschroefd. Als je gammele schroefgaten aantreft moet je die een stukje uitboren en er een nieuw houten plugje in lijmen met epoxy. Ik heb ook eens gezien, dat iemand 6mm Fisher pluggen in de mast lijmde met epoxy. Maar ik weet niet of epoxy erg goed hecht op dat spul. Bij de bouwmarkt kan je ribbelstokken kopen vanaf 6mm die je in een gat mept met lijm en dan op maat zaagt en schuurt. Gewone doken/duivels zijn vaak erg kort. Gebruik nieuwe schroeven als je weer monteert.

Pieter

• marksvrijheid

tja heren heren,

ik heb een aantal jaren terug mast kaal gehaald en eerst in 2 comp gezet en daarna vele lagen bootlak… en ja er gaat weleens een spiboomsluiting mis… buts .. dan pak ik blikje lak, en huppakee lak erop, niet prachtig strak maar wel weer dicht.

en als ik het zo hoor, en ik kan de plekjes niet zien, dat scheelt natuurlijk, dan zou ik de plekjes bijwerken, vocht onder je laklaag is killing natuurlijk.

zijn er zwarte plekken? daar kaal schuren en weer opbouwen.

houd het vooral simpel en doeltreffend. behalve als je niets te doen hebt natuurlijk?

ik lak al jaren met epifanes tot tevredenheid.

en hoe cosmetisch wil je het hebben? ga je er met je neus bovenop staan of is het die houten paal van 12 meter die vooral sterkt moet zijn, een mast, een stoer ding :-)

een stevige zeilersgroet van een eikenhoutenbootmethoutenmastbezitter