Namaken buiskap

• Erik

Op zoek naar een nieuwe buiskap voor mijn boot dus bij zeilmakers offertes opgevraagd. Niet goedkoop voor zo'n relatief klein stukje stof: 800 tot 1.200 euro. Zeilmakers zeggen hierbij dat een buiskap niet nagemaakt kan worden en dat dit op de boot moet worden gemeten. Maar waarom is mij onduidelijk. Als de oude buiskap 1 op 1 wordt nagemaakt, dan moet die nieuwe buiskap toch ook weer precies passen?

• Theo

Moet je zeker doen! Je zult je verbazen hoe gemakkelijk het is en over de hoeveelheid geld die je bespaart.

Vorig jaar heb ik bij bootdoekshop.nl doek e.d. bestelt, rond de kerstdagen volgens de aanwijzingen op hun site een buiskap gemaakt. Je kunt alleen aan de steken zien dat hij op een normale naaimachine is gemaakt. De pasvorm is net zo goed als wanneer de kap door een officiële zeilmaker is gemaakt.

Ik vond het zó leuk en gemakkelijk dat ik ook een zeilhuik, spatschermen en een hoesvoor het voorluik heb gemaakt.

Op dit moment ben ik bezig aan een nieuwe kuiptent (om het hout van de kuip te beschermen).

Groet Theo

• raptor

Wat ik geziien heb is, dat een zeilmaker ook een mal maakt van flutstof. Die neemt hij over op duur doek en stikt dat in elkaar. Diie zeilmaker pastte ook de dure stof over de boot, met dubbelzijdig kleefband en spelden en stikte het geheel toen af. Als ik het zo bekeek, kan je ook je oude kap als mal gebruiken.

Pieter

• MoR

Natuurlijk, als de oude buiskap helemaal goed is, dan kan de nieuwe 1 op 1 nagemaakt worden.

Opnieuw opmeten geeft dan alleen maar meer kans op fouten.

Theo heeft wel een heel stevige naaimachine. De gewone houshoud naaimachine heeft toch wel moeite met het zware doek, dat voor een buiskap wordt gebruikt. Zeker , daar waar het doek en de doorzichtig plastic ramen aan elkaar moet worden genaaid. Maar het prijsverschil maakt ‘t ’t proberen waard… daarvoor koop je een nieuwe naaimachine!

Als je dat gaat doen, let er op, hoe de schering en inslag lopen. Waar de spanning in de richting van de schering loopt,

is er geen rek. Waar de spanning onder 45% met schering en inslag loopt is er heel veel rek. Hou daar dus rekening mee.

MoR

• Theo

Hallo,

Ik heb mijn buiskap en andere onderdelen op een Husqvarna naaimachine van ongeveer 20 jaar oud gemaakt.

Een gewone naaimachine (een erfenis van mijn moeder).

Bij het naaien van de raamfolie heb ik WD 40 op het naaivoetje gespoten om een betere doorvoer van de stof te krijgen.

De naalden waren van het Jeans type.

Groet Theo

• raptor

Vaak zijn oude machines sterk. Met een nieuwe kom ik niet meer door 4 lagen dacron heen. Industriemachines kosten een vermogen, tweede hansjes rond de 5000 euri, oplopend tot nog veel meer.

Pieter

• chirpy

Ik heb met de oude buiskap als voorbeeld een nieuwe laten maken bij een gewone zeilmaker die vooral industriele zeilafdekkingen maakt en vrachtwagen overkappingen. Het kostte niet veel, maar het geheel verdient niet de schoonheidsprijs. Ik krijg de zaak niet goed gespannen ook al heb ik veel draaiklemmetjes verplaatst. Maar ja, het was goedkoop. 350 euri.

• h.h.

Ik heb een brother ls-2000 voor $50,- besteld via ebay(woon niet in nl) en die doet dat dus wel maakt wel herrie en af en toe breekt er eens een naald maar die ragt door alles heen onderandere het grootzeil van onze 40f en dat is zeker geen dun stofje.

Ook sommige modernere doen het dus, toevallig net de juiste gekocht.

• Sindbad

Die oude trapnaaimachines (Singer) doen het er ook prima mee. Heeft mijn vader ooit zeilen op genaaid.