Ontwerp van een scheepsinterieur lijkt erg op ontwerp van een keuken. Gaan de kastjes open en stoten handvaten en laden niet tegen elkaar of tegen iets anders. Verder heb je te maken met vrije zithoogtes, zithoogte zelf en bedden in een comfortabele maat. Verder is het erg plezierig, als je ruimte hebt om een zeilpak aan en uit te trekken en je elkaar kan passeren in een looppad. Enz enz enz. Denk ook aan de aanleg van electra en data kabels, voor het interieur er in zit en maak ruimte waar je natte kleren en zeilen op kan bergen, zonder dat je kussens en vloer klieder worden.
Kosten van een nieuw schip zitten voor 15-20% in het casco. 30% in interieur en 50% in mast, zeilen, motor, beslag ed. Die hele grote romp is dus het goedkoopste deel van een zeilboot. Daarom worden er ook bijna geen besparingen gehaald, door zelf een casco af te timmeren. Materialen die je zelf aan moet schaffen zijn aanzienlijk duurder, dan wanneer een werf dat doet, die bovendien over de mallen beschikt, die jij zelf moet maken..
Bij een scheepsinterieur moet je rekenen, dat ongeer 60% van de kosten de arbeid betreft. Alles teakhout en gouden kranen verschuiven dit percentage aanzienlijk natuurlijk. Die 40% materiaalkosten worden ook al snel 60% als je het materiaal als particulier aanschaft en verknol dan nog eens een hoeveelheid hout en het wordt al 70%. Daarnaast komt het stukje motivatie. 1000 manuren vertimmer je zomaar in een beetje casco. 1000 manuren vrije tijd, naast een baan, een vakantietje en je vrouw tevreden houden is veel. Reken maar op een jaar of twee doorpezen. Vraag je af, of je dat aan kan. 60% van de casco's boven de 10 meter wordt niet door de eerste eigenaar afgebouwd, heeft de ANWB een keer uitgezocht in de 80er jaren. Vaak zit daar een drama achter: centen weg, vrouw weg, hond weg, huis verkopen. Ik heb zo een paar keer een casco afgetimmerd, dat al 3 tot 4 keer van eigenaar was gewisseld. Pas de eigenaar, die het liet doen, voer ook met zijn boot.
Bezint eer ge begint. Pieter