scheepstimmerman

• A.Middelkoop

Goede dag

ik heb een 12 meter jacht die ik vanbinnen haast helemaal heb gestript

deze moet opnieuw ingetimmerd worden zelf ben ik niet zo handig (wel in strippen en slopen) is er iemand die dat samen met mij kan doen in ruil

mag men een periode met mijn schip varen en een kleine financieele tegemoetkoming zit er ook nog wel in.

Of jonge aankomende timmerlui die een object willen hebben om te verbouwen er is geen haast bij en het schip staat op de kant .

voor info kunt u mij altijd bereiken op 0619927291

• raptor

Ik ben een ervaren oude scheepstimmerman en heb geen tijd, of het moet tegen een gewoon tarief zijn (E.42,- ex). Maar een boot van 12 meter, die op de kant staat is hoog. Zo een boot intimmeren is vooral veel trappetjes op en af klimmen met plankjes in de hand. Je kan enorm veel tijd winnen, als je een platform bouwt om de boot, op dekhoogte, waar je kan werken en zagen en waar je materiaal neer kan leggen. Maak er gelijk ook een dektent boven met dekzeilen, zodat je ook met regen kunt werken. Deze betrekkelijk geringe investering verdien je dik terug in tijdwinst. Platform maken van balken 5x12cm en 5x7cm en bekleden met underlayment platen. Goed schoren en aan de boot vast trekken, zodat het niet wiebelt tijdens het werk.

Pieter

• MoR

Niet zo slim om de hele tent te slopen……..

Ook de binnenbetimmering en vooral de indeling daarin is werk van superdeskundige architecten en vaklieden.

De binnenruimte van een jacht is zo beperkt, dat een paar cm al het verschil maakt tussen comfortabel of ergernis.

Een stap voor stap aanpak van vernieuwen en gelijk het oude ontwerp verbeteren is wel te doen door begaafde amateurs als het voorbeeld van de oude situatie nog aanwezig is.

Mijn idee is, dat je , in de situatie waar je nu zit, het best Raptor of een zeer deskundige collega kan inhuren en , om de kosten in de hand te houden, zelf als hulp/opper heel hard mee te werken.

Veel succes

• Sindbad

Voor 42 euro ex btw zou ik Raptor maar heel gauw reserveren, al is het maar voor een paar goede adviezen….

Om wat voor boot gaat het eigenlijk?

• Bram

Hele boot opnieuw inrichten vergt flink wat denkwerk idd, maar je hoeft geen architect of timmerguru te zijn wil je dat netjes zelf doen. Een goed ruimtelijk inzicht, beetje handig met hout en flink wat vrije uren kom je een heel eind mee….

Wij hebben ons interieur samen met een vriend (Sam - doehetsam.nl) gemaakt zie interieurimpressie

grtz Bram

www.sy-duende.com

• raptor

Ontwerp van een scheepsinterieur lijkt erg op ontwerp van een keuken. Gaan de kastjes open en stoten handvaten en laden niet tegen elkaar of tegen iets anders. Verder heb je te maken met vrije zithoogtes, zithoogte zelf en bedden in een comfortabele maat. Verder is het erg plezierig, als je ruimte hebt om een zeilpak aan en uit te trekken en je elkaar kan passeren in een looppad. Enz enz enz. Denk ook aan de aanleg van electra en data kabels, voor het interieur er in zit en maak ruimte waar je natte kleren en zeilen op kan bergen, zonder dat je kussens en vloer klieder worden.

Kosten van een nieuw schip zitten voor 15-20% in het casco. 30% in interieur en 50% in mast, zeilen, motor, beslag ed. Die hele grote romp is dus het goedkoopste deel van een zeilboot. Daarom worden er ook bijna geen besparingen gehaald, door zelf een casco af te timmeren. Materialen die je zelf aan moet schaffen zijn aanzienlijk duurder, dan wanneer een werf dat doet, die bovendien over de mallen beschikt, die jij zelf moet maken..

Bij een scheepsinterieur moet je rekenen, dat ongeer 60% van de kosten de arbeid betreft. Alles teakhout en gouden kranen verschuiven dit percentage aanzienlijk natuurlijk. Die 40% materiaalkosten worden ook al snel 60% als je het materiaal als particulier aanschaft en verknol dan nog eens een hoeveelheid hout en het wordt al 70%. Daarnaast komt het stukje motivatie. 1000 manuren vertimmer je zomaar in een beetje casco. 1000 manuren vrije tijd, naast een baan, een vakantietje en je vrouw tevreden houden is veel. Reken maar op een jaar of twee doorpezen. Vraag je af, of je dat aan kan. 60% van de casco's boven de 10 meter wordt niet door de eerste eigenaar afgebouwd, heeft de ANWB een keer uitgezocht in de 80er jaren. Vaak zit daar een drama achter: centen weg, vrouw weg, hond weg, huis verkopen. Ik heb zo een paar keer een casco afgetimmerd, dat al 3 tot 4 keer van eigenaar was gewisseld. Pas de eigenaar, die het liet doen, voer ook met zijn boot.

Bezint eer ge begint. Pieter

• MoR

Beste OP

Het is echt geen arrogantie of zo, van mij of raptor. Wij, schippers vinden het heel triest als een goed jacht niet voor z´n doel gebruikt zou worden. Jammer , dat je de vraag niet hebt gesteld, voordat je ging slopen.

Maar het is echt waar, wat raptor, die ik niet persoonlijk ken, hierboven beweert.

Ik wens jou veel wijsheid en hoop, dat het jacht eens weer in de vaart komt.

MoR