laura maakt dingen groter dan ze zijn. Hoe zien jullie dat

• chirpy

Ach, toen ik Laura sprak op de werf van Snoeck in Drimmelen, zag ik een heel bescheiden meisje voor me die duidelijk geen raad wist met al die aandacht. Ze gaf heel vlakke antwoorden zodat het leek alsof ze even aan het zeilen was geweest. Een beetje te onderkoeld alsof zij geen emoties wilde tonen. Zij heeft haar prestatie echt niet groter gemaakt dan die al is. Ik vraag me toch af hoe zo'n klein lijfje in staat is gebleken zo'n flink schip te beteugelen. Het blijft voor mij een eersteklas prestatie, maar mijn dochter had het nooit van haar leven mogen doen. Het blijft een onverantwoordelijke daad van pa. Eerst die school afmaken (zal voor haar geen probleem zijn, want voor die eenvoudige HAVO is zij slim genoeg) en dan pas op pad.

• schieper

Is het belangrijk of ze dingen groter maakt? Persoonlijk ben ik er niet zo van onder de indruk. Uiteraard vind ik het hartstikke leuk voor haar dat ze het gedaan heeft. Maar een prestatie? In een toerbak met de heersende windrichtingen, de wereld over. Er zijn 1000derden mensen die dat doen of gedaan hebben. Nee, doe mij maar een kees jan lampe, lucas schroder of die kerel van de vija. Of die amsterdammer die in de 70er jaren zonder ervaring om de wereld ging. Op een of andere manier vind ik dat veel meer prestaties.

• Sindbad

Wat ik ondanks alles toch wel een prestatie vind is dat ze zichzelf zolang in haar eentje heeft gered. Niet in de havens, maar wel op zee. Je moet toch wel wat in huis hebben. Geen wereldprestatie, maar ik zou - als vader - trots op haar zijn.

Ik ben ooit op mijn 13e in mijn eentje Friesland doorgetrokken - bijna verzopen op het Heegermeer - en weet nog hoe alleen je je kunt voelen in een sheltertje onder een denderend onweer.

Wat moet je ervan zeggen, het zijn andere tijden, er is geen plek op de wereld vanwaar je elkaar niet kunt bellen, mailen twitteren, enzovoort. Maar toch. Ze heeft de lange nachten en dagen op de oceanen wel in haar eentje alles voor elkaar gekregen. En pocht er volgens mij niet over.

En nu de HAVO afmaken. Dat zou ik wel klasse vinden.

• Kaptijn Iglo

Met verwondering volg ik deze discussie. Grote volwassen kerels die van achter hun computer onder uitstekende conditioneerde omstandigheden (niet te koud, niet te warm, niet te droog, niet te nat en niet op de tocht) met hun eelt loze vingertoppen intoetsen dat het nou niet echt een grootse prestatie was van Laura. Heren kijk eens in de spiegel. Wat mij betreft past dametje Laura, ondanks alle minpuntjes, in het rijtje: Michiel de Ruyter, Conny van rietschoten Hans Vandersmissen en Kaptein Iglo. Mvg K.I.

• Erik

Inderdaad, een prestatie van wereldformaat. En dan ook nog alleen. Er zijn maar weinig zeilers die hiertoe in staat zijn. Laat staan op zo'n jonge leeftijd.

• Sun Fizz

Mooi verwoord en de spijker op zijn kop Kaptijn Iglo!

• schieper

Ik gun iedereen het recht op zijn eigen gelijk :-)