liefhebber klassiek ijzeren zeilboot gezocht.

• Frank

Hallo beste mensen,

Ik ben in het bezit van een ijzeren kajuitzeilboot uit 1930.

Er moet nog het een en ander aan opgeknapt worden en zoek liefhebbers van oude zeilscheepjes om deze boot samen weer in de vaart te brengen.

Het gaat om een 7m lang S-rondspant.

Wat er nog moet gebeuren is een andere motor inbouwen, iemand hier verstand van of gewoon laten doen ?

Verder een nieuw houten roer maken.

En vooral nog schilderen en wat schuurwerk aan houten mast en ijzeren romp en bovendek.

Ik denk aan een soort compagnionschap.

Laat maar horen, de boot ligt nu in een loods in Aalsmeer, hier woon ik zelf ook.

• Sindbad

Klinkt als “heel veel werk” en “alles moet onder handen genomen worden”. Oftewel: wat je nodig hebt is een handig iemand met veel geld en veel tijd. En zonder gezond verstand. Maar wat dat betreft zit je op dit forum wel goed :D

Heb je een foto? Als het een bootje is uit 1930 ben ik wel benieuwd.

• Frank

Het is nog wel wat werk maar een groot deel is al gebeurt, foto's staan op mijn album zie link, het werk is al een stuk verder dan op de foto's

http://www.mijnalbum.nl/Album=VMROKO4N

Iemand ervaring met zelf maken van een houten roer?

• marksvrijheid

wow wat n klus! ik heb soortgelijk schip in eikenhout :-) houten roer maken is niet zomaar, informeer eens bij een houtbouwer (aan de Schie in rotterdam zit er een of Lockhorst in Warmond, die kunnen het ook) die hebben wel tips. geweldige werkplaats trouwens!

• raptor

In waterkampioen van een tijd geleden stond een beschrijving van roer van modus marine. Multiplex en glas epoxy. Ik heb zelf aangehangen roeren op mijn 22 voetertje gemaakt van mltiplex. Mijn ervaring is, dat profiel erg belangrijk is voor stuureigenschappen. Nacra profiel voldoet goed. Staat veel over op internet als je wat zoekt.

Pieter

• Sindbad

Heel mooi scheepje Frank!

Veel succes!

• Frank

Ik heb het oude roer nog voor de vorm, het is vooral verrot rond de waterlijn en daar dus niet meer sterk genoeg meer.

Wat ik zoek is het juiste beslag en een goede manier om een nieuw roer te maken, en inderdaad ik heb al een paar keer gehoord dat multiplex met epoxy een goede manier is.

Het originele roer is gemaakt van dik eikenhout aan elkaar gelijmd of wellicht met pinnen aan elkaar gezet, dat is niet meer te zien.

Ik wil dus op een goede manier een vervangend roer maken, en de vraag is dus nu of eikenhout in lamellen aan elkaar lijmen of multiplex met glas epoxy….

• Sindbad

Mooi eikenhout kan lastig zijn om aan te komen. Bij de Gamma hebben ze FSC-hardhout-planken in allerlei maten. Lijkt wat op teak. Is dat niet iets?

Anders proberen bij een “echte” (fijn)houthandel.

• raptor

Dat gamma hardhout is leuk voor een tuintje maar niet voor een roer. Is opgejaagd FSC hout en het trekt als de hel. Een roer van delen kan je enkel maken van uitgewerkt hout. En dan moet je het dubbel, tegendraads verlijmen, om trek te voorkomen. Daarom zou ik het roer van een plaat multiplex maken en de verdikking boven de waterlijn opdekken van massief hout, als je geld kwijt wil en het mooi vindt. Je kan dan eventueer ook vloerdelen kopen. Geheel erg goed aflakken met epoxy of een 2comp PU. Het oude roerbeslag is misschien over te zetten?

Pieter

• Frank

Helaas is het oude roer beslag niet over te zetten, ik denk niet dat het er heel vanaf komt. Dus dat wordt ook een nieuwe beslag, iemand daar een leuk adresje voor of wellicht ook te maken ?

Enkel de helmstokhouder is nog te gebruiken.

Ik heb geen geld en tijd over, dus inderdaad een plaat watervast multiplex is misschien wel het beste.

Een beetje afwerking is natuurlijk wel nodig dus een opdekplaat van eiken moet er nog wel vanaf kunnen.