Ik ga maar voor een deel met je mee.
Niemand gaat 100pk installeren als je maar 10 nodig hebt, maar je gebruikt zelf al een term die in de richting van mijn visie gaat: Scheepsdieseltje
Voor een waterverplaatser geldt de volgende richtlijn:
Om je rompsnelheid te halen, heb je ca 4.5 PK per ton water verplaatsing nodig en die uitkomst dient ca 60% van het motorvermogen te zijn.
Ik vaar zelf met 11 ton, dus dat zou neer komen op ca 50 Pk als zijnde die 60%, de werft levert standaard met 85 pk (bij 2800 rpm) dus dat zit aardig in de buurt.
Ik kom zelden boven de 1800 rpm en loop dan tegen de 11 kmh, de rompsnelheid (in mijn geval ca 12.5 kmh) vaart bijna niemand want dan vaar ik de kanten aan gort en ligt bij menigeen het servies op de grond.
Meer dan nominaal motorvermogen is onzin, tenzij je zware verbruikers hebt zoals hydraulische besturing of een zware generator. Je hoort nog wel eens mensen die er een zwaardere motor in zetten om op de rivieren tegen de stroom in te kunnen (lees door de rompsnelheid heen te drukken). Een grotere onzin ken ik eigenlijk niet.
Ik denk dat veel, met name oudere, schepen te kleine motoren hebben die daardoor relatief hoog belast (moeten) worden. Daarbij zijn het dan vaak ook nog eens snellopers die 3500 rpm draaien.
In die situatie denk ik dat je gelijk hebt en dat je met een hoge slijtage rekening dient te houden.
In mijn geval, waar we het hebben over een 4cyl Deutz industriemotor die max 2800 rpm draait denk ik dat dat wel los loopt.
Ik ken tientallen eigenaren van vergelijkbare schepen met vergelijkbare motoren, sommigen daarvan maken meer dan 750 uur per jaar. Ik heb nog niemand over grote motor revisie gehoord …….