Boot Duesseldorf

  • chirpy

    Traditioneel begint voor mij het nieuwe zeiljaar met een bezoek aan das Boot.

    Schitterende schepen gezien, groot en klein.

    Steeds meer bemerk ik dat zeilboten zijn aangepast aan het varen op wisselend water.

    Klapkielen en strijkbare masten, ook in het grotere segment. Echter gezien het feit dat de tweedhands markt bijna is ingestort, is de verkoop van nieuw wat ingezakt. Ik heb wat verkeerd gedaan in mijn leven waardoor ik zo'n Oyster van 65 voet niet kan kopen.

    In het kleinere segment vallen mij de Poolse boten op met alles drop en dran en perfekt afgewerkt. “Heb jij een boot, dan moet je wel erg rijk zijn?” Dit geldt allang niet meer. Voor nog geen 5000 euri heb je boten in de 7 meter sectie te kust en te keur.

    Zo'n tentoonstelling is heerlijk om te kijken en ideeen op te doen.

    Alleen kopen in Hal 16 waar de leuke aanbiedingen liggen wat betreft scheepsbenoodigdheden.

    Nu wachten op de lente.

  • schieper

    Ha ha. Ik vraag me ieder jaar bij het “nieuwe boten virus” af, hoeveel ik er nu meer door ga varen…. en dan blijf ik lekker bij mijn scheepje. Als geld geen objectif was, een dragonfly 920…. of een dikke mini om mee te spelen :-)

  • Rob

    “Heb jij een boot, dan moet je wel erg rijk zijn?”

    Krijg ook wel eens opmerkingen van die strekking, ook van collega's die in de zelfde inkomensgroep zitten …..

    Ik begin meestal met een aantal standaard wedervragen:

    - Wat voor huis woon je ?

    - Wat voor auto rij je en hoe vaak vervang je die ?

    - Hoeveel kinderen heb je ?

    - Hoe vaak ga je op vakantie en waar heen ?

    - Zijn jullie twee verdieners ?

    - Rook je ?

    Meestal is het antwoord op deze vragen voldoende om hun vraag te beantwoorden met: “Tja, is geen kwestie van rijk zijn, maar een kwestie van prioriteiten stellen”

  • Erik

    Genoeg botenbezitters die wel (relatief) vermogend zijn - of lijken te zijn - dus begrijp wel waar dit vandaan komt.

    Zelf een aantal jaar in een jachthaven in Hindeloopen gelegen. De parkeerplaats heeft daar veel weg van een showroom. Veel (zeer) dure automerken en allerlaatste modellen. Uiteraard is het “bootje” ook niet bepaald klein en goedkoop en besteedt men het onderhoud vrijwel volledig uit. Deze groep zal niet op een flatje wonen om dit alles te kunnen bekostigen, zo schat ik in.

  • Rob

    “Deze groep zal niet op een flatje wonen om dit alles te kunnen bekostigen”

    Of misschien juist wel …..

    Auto is niet representatief, van de door jou bedoelde auto's is meer dan 80% “auto van de zaak”

    Ik wil niet generaliseren, maar een “knap schip” is voor meer mensen weggelegd dan ze zelf realiseren …..

  • Erik

    -> door jou bedoelde auto's is meer dan 80% “auto van de zaak” Een nieuwe Jaguar of Porsche van de zaak die je ook voor privéritjes naar de boot mag gebruiken ….?? Lijkt me stug, maar wie weet dat er nog zeer royale bedrijven zijn … .

  • raptor

    Mijn kinderen zijn eind dertigers tot begin veertigers, met redelijk dikke banen en auto van de zaak in B segment. Hebben kinderen, redelijke huizen met een normale hypotheek waarop wordt afgelost. Die lenen graag mijn 22 voetertje, omdat een bootje voor hen toch wel duur is, naast de kampeervakantie en een weekje wintersport. Maar in plaats van drie pubers aanhouden, kan je ook wel een boot betalen. Ik hield opeens geld over, toen mijn vijf kinderen volledig op eigen benen stonden en geen sponsering meer behoefden. Maar ik heb ook meer lol van ze gehad, dan ik ooit van een grote boot zou hebben gehad.

    Pieter

  • chirpy

    Ik kocht lang geleden een sailfish 18 all in voor 16000 gulden. Dus ook met trailer. Na 20 jaar verkocht ik hem voor 6000 gulden. Wel de gewone kosten als een stel nieuwe zeilen en een nieuwe buitenboordmotor. Ik was de koning te rijk. Heb dus al die jaren lol gehad voor iets meer dan 10.000 gulden. Jij bent rijk, kreeg ik vaak te horen, maar wanneer ik vroeg hoe duur hun nieuwe auto was, zwegen ze bij het horen van de prijs van mijn tweedehands en de boot. Het waren nb. studenten. Zij hadden duurdere auto's en besteedden meer aan uitgaan dan ik aan de onkosten voor mijn boot. Rijk is relatief. Ook al zou ik het geld hebben, een overdadige boot is niets voor een echte zeiler. Snelheid is leuk, maar zeilcomfort en zeewaardigheid gaan bij mij voorop. En ik moet niet elk ogenblik het schuldige gevoel hebben dat daar een heleboel geld in het water ligt waar ik lang niet genoeg gebruik van maak. Ik houd het bij een gewone maat voor deze tijd dan. 8 meter is voldoende.

  • Sindbad

    Hear hear!

    Ware woorden.

    Ik merk wel dat onderhoud (en stalling, havengeld etc) toch behoorlijk duurder zijn geworden.

  • schieper

    Het is als met alles. Je kunt het zo gek maken als je zelf wilt. Mijn British Hunter van 10 meter kost aan vaste lasten, ca. 2000 per jaar. Dat is 180 per maand.. Als tegenprestatie hebben we geen 2e auto. De eerlijkheid gebied mij echter te melden dat dat vooral is omdat ik van nature uit heeeeeel erg zuinig ben. Mijn vrouw vergelijkt mij wel eens met een bepaalde oom uit de donlad duck :-)

    Maar, als je echt wilt zeilen dan is budget geen beperking. Er zijn genoeg ferocementen of stalen tweemasters die voor weinig te koop liggen.

    En tenslotte, Je hoeft niet rijk te zijn om een boot te hebben maar als je er een hebt, dan ben je dat wel.