walstroom aanleggen

  • Leek

    Voor mijn polyester kajuitjachtje wil ik graag een walstroomaansluiting gaan maken.

    Welke onderdelen heb ik hiervoor nodig?

    De walstroom blijft ( in eerste instantie ) los van de rest van de elektriciteit aan boord.

    Hoe belangrijk is een aardlekschakelaar aan boord van een polyester schip?

    Alvast bedankt voor de reacties/oplossingen

  • marksvrijheid

    wat wil je aansluiten?

  • Leek

    Ik wil 3 stopcontacten met 220 in de kajuit voor bijv een telefoonoplader, laptop enzo.

    :ater wil ik ook de accu's via de walstroom kunnen opladen.

  • Philip

    Als je houdt van variatie in je kapsel op het moment dat je de electriciteit gebruikt, zou ik zeker geen aardlekschakelaar aanleggen. Ben je wat zorgvuldiger op je haardracht, dan zou ik het toch overwegen.::o

  • Willem Ysbrandtsz

    Nou dat valt wel mee hoor. Er zit al een aardlekschakelaar in het kastje aan de wal.

    Wat een veel groter probleem is, vooral op stalen schepen, is het potentiaal verschil tussen walaarde en scheepsaarde.

    Dat potentiaalverschil kan de oorzaak zijn van galvanische corrosie. Een andere thread op dit BBS verhaalt daar over.

  • BJ

    Jep, maar hier gaat het om eem polyester boot.

  • BJ

    Gewoon een haspel en een verloopje van CEE naar ‘normaal’ zou ik zeggen. Kipsimpel en het werkt prima.

  • Ronaldl

    Ook op een polyester schip heb je metalen delen onder water, die in contact kunnen komen met de aardedraad van de 230VAC aansluiting.

    Ook een walstroomkast op de wal met aardlekschakelaar kan onzeker zijn, wie zegt dat die aardlekschakelaar netjes 30mA is? En het doet?

    Wat gebeurt er als je een keer pech hebt en je boot staat enkeldiep met water in de bilge. Ben jij dan ff lekker geaard! En dan met 230VAC aan boord, mij niet gezien zonder aardlekschakelaar maar ook niet zonder scheidingstrafo.

    Het is echt niet voor niks dat in kruipruimtes onder je huis er alleen gewerkt mag worden met voor elk handgereedschap op 230VAC een eigen scheidingstrafo.

  • Willem Ysbrandtsz

    Je mag natuurlijk tweiffelen aan de kwaliteit van de walinstallatie ondanks wetgeving en normen waar iedereen zich aan moet houden. Je draagt zeker ook een helm voor je aan boord stapt, je zou je kop een stoten aan de giek, of struikelen over een landvast. Pas je ook op voor meteorieten? Die kunnen zo maar op je hoofd terecht komen. Kijk ook uit voor grimsels en bruiten! En val niet in de kuil bij je voordeur na een aardbeving.

    Ik doe het wat simpeler, ik trek eerst de stekker er uit als ik aan boord wil gaan als de boel staat onder water.

  • raptor

    Ik heb een 12V stopcontact in de boot. Daar laad ik telefoon mee en ook laptop kan er op met speciale lader. Accu laad ik met een verlengsnoer vanaf de walstroomstekker naar een acculader. Gewoon los dus alles. Ik kan ruim een week voort zonder laden met een 65Ah accu. Stuurautomaat, boordverlichting, leeslamp en electronica (GPS). Met een marifoon wordt het anders. Die trekken nogal wat stroom in stand by heb ik begrepen. Stuurautomaat trekt ook niet zo veel, als je boot netjes is getrimd. Led verlichting en ander spul trekt bijna niets.

    Pieter