Regels!

• roelording@ziggo.nl

Gegroet allen, nog een gezond zeiljaar………. Vraag, in Zeilen nr1 van dit jaar staat een artikel over zeilen op de Bodenmeer. De schrijver van het artikel huurt een boot, en gaat er opuit. Wordt op een gegeven moment staande gehouden en krijgt een bon (€70) omdat je binnen driehonderd meter niet paralel aan de oever mag varen. Waarom is dat eigenlijk?

• Sindbad

Ja heb ik ook gelezen. Snap er niks van. Kans op botsen? Gaan ze er scheel van kijken, al die heen en weer varende boten vlak langs de kust? Is 't er te ondiep?

• Bontekoe

Zie paragraaf 6.10 en 6.11 van het BSO (Bodensee Schifffahrts Ordnung). Die regels wordt je geacht te kennen net als wij eisen dat Duitsers en Zwitsers zich aan onze regels houden (BPR, RPR). Die regels kun je overal grait krijgen, zelfs op het internet, bijvoorbeeld hier.

Dat is om dat langs de oevers andere recreanten voorang krijgen zoals zwemmers, kinderen met oplaasbedjes en dergelijke. Verder moet je vrij blijven van havens als je er niet in of uit gaat. Bij ons staat het niet zo letterlijk in het BPR maar valt het onder “goed zeemanschap” en ook “gezond boeren verstand”. Maar met de huidige maatschappelijke ontwikkelingen (verhuftering) zou het hier misschien ook beter opgenomen worden in het BPR?

• Sindbad

Inclusief boetes, dan toch. En handhaving. Door de politie met snelle motorboten en waterscooters. Dat wordt feest.

• roelording@ziggo.nl

OK dank, helder dus, wel een heel boekwerk eigenlijk. Groet, Roel.

• chirpy

Wanneer de kapitein van de Concordia zich ook aan deze regel had gehouden!?

• Sindbad

Daar heb je wel een punt… krijgt-ie straks een boete van 70 euro?

Ik hoorde vanmorgen op de radio een geluidsopname van de kustwacht die tekeerging tegen die kapitein, dat-ie terug moest naar zijn schip. Dat ging er flink van langs, inclusief kl**tzak en andere scheldwoorden. 't Blijven Italianen he.

• raptor

Ik denk, dat de NL-kustwacht in vergelijkbaar geval ook wel enige nautische krachttermen had geloosd. Ik schat ze redelijk hoog in, in zo een situatie.

Pieter

• Sindbad

Er worden al shirts van gemaakt: “va a borde, cazzo!!” Ik wil er ook zo een…

• marksvrijheid

klinkt goed