Mannen (vrouwen ook): kan ik een hoofdschakelaar opnemen (in de minkabel) van de startmotor? Dit om de accu geheel uit te kunnen schakelen bij langere tijd geen gebruik, en zeker te weten dat-ie niet leegloopt.
Als een van de twee polen los is is het stroomcircuit al onderbroken, de min ook los maken heeft dan geen enkele zin meer.
Een schakelaar heeft weerstand en is beperkt in de stroom die ze mag voeren. Daarom zit er ook een heel zwaar startrelais tussen de accu en de startmotor. Als je een schakelaar toevoegd zorg er dan wel voor dat ze de startstroom aan kan en dat ze de startspanning niet verlaagd. Zorg er ook voor dat je de startkabel niet langer maakt als ze via de schakelaar gaat lopen, of je moet ze vervangen door dikkere. Heb je gezien hoe dik die startkabels zijn? En hoe groot de kabelschoenen? Je hebt er een serieuze schakelaar voor nodig om die joekels vast te schroeven! (Dure grap)
Ik kan je ook vertellen dat het ongebruikelijk is om de startkabel via een schakelaar te laten lopen, maar het is niet onmogelijk. De min pool onderbreken heb ik na ruim dertig jaar in het vak nog nooit iemand zien doen.
artsentarieven gaan omhoog he, geld genoeg daar :-) maar Sinbad, kun je gemakkelijk bij de polen? dan schroef je ze toch simpel los? en ander vraagje, heb je ervaren dat jouw accuus sterker ontladen dan de gebruikelijke zelfontlading? Ik dacht dat dat afhankelijk van de omgevingstemperatuur ongeveer 1% is (heren deskundigen?) of de accu nu aangesloten op het cirquit is of niet. succes met delibreren
Eh Mark: huisartsen worden met ingang van 1 januari met zo'n 10-20 procent gekort (ongeveer 20.000 per huisarts). Specialisten krijgen erbij, 2 miljard.
De startaccu zit redelijk ver weg (achter de motor, boven de schroefas), dus loskoppelen van de polen is lastig.
Hij blijkt geleidelijk wel wat te ontladen. Mogelijk is de acculader schuldig?
De accukabels zijn duimdik, en korter dan een meter.
Apart, ik heb als bij heel wat boten een massaschakelaar gezien, zo'n ding met een rode sleutel. Worden doorgaans gebruikt in rallyauto's maar ik heb ze ook regelmatig op boten gezien. Jij niet?
Ik heb ze regelmatig in de massa-aansluiting van boten gezien en ook toegepast, ondermeer op een MB621 en een 615, en nooit echt problemen mee gehad. Alleen een keer gecorrodeerde contacten maar dat is niet vreemd in een open boot
Qua stroomsterkte heb ik er nooit problemen mee ondervonden maar vergelijk altijd de specs van de schakelaar met die van de startmotor.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?