Ik heb een start/lichtaccu van 120AH.
Al deze berichten lezend, heb ik begrepen dat ik er beter aandoe de accu te laten staan waar hij staat en te proberen andere zaken te verplaatsen zodat de boot weer wat horizontaal komt te liggen. Helaas heb ik geen bakskist aan de bakboorzijde. Onderdeks in de bb hondekooi heb ik al mijn rubberboot opgevouwen liggen. Weer zo''n 25 kilo. Een brandstof container van 15 liter ook aan bb. Ik zou wat winnen door een andere watertank te monteren aan bb. Nu ligt er een waterzak in de voorkajuit in het midden onder het bed. Een rigoureuze, maar misschien onlogische oplossing is, een paar tegels aan bb te leggen. Wordt de boot wel wat zwaarder, dus trager en mijn Feeling 720 is toch al niet zo'n snelle boot, maar wel erg zeewaardig. Bedankt in ieder geval voor het meedenken. Joep
Waarom verplaats je de hoofdschakelaar ook niet.
Uit veiligheidsoverwegingen zou ik die altijd zo dicht mogelijk bij de accu willen hebben. Bovendien is de kabellengte naar de motor dan mischien wel heel wat korter dan 5 meter?
Enne, dikke kabels heb je alleen nodig voor een startmotor. Als het alleen maar een licht accu is die je wilt opladen met de motor, dan heb je helemaal niet zulke dikke kabels nodig.
Heb je mischien een BBM die je met een trekkoord start? Dan hoef je dus alleen maar de accu te laden vanaf de motor en is, afhankelijk van de maximale laadstroom een 2,5 of 4 mm^2 snoer voldoende,
Zelfs heb ik mijn boot in balans gebracht met zandzakken van de Gamma. Toen de balans in orde was was het eenvoudig te bepalen hoeveel gewicht er waar moest komen. Dat stond immers op de zandzakken (50 kg elk). Uiteindelijk zijn de zandzakken vervangen door een mengsel van ponsdoppen en beton. (Stalen schip, volledige refit). Het voordeel van de Gamma zandzakken is dat ze van een stevig soort plastic zijn en niet makkelijk stuk gaan en het zand is uiteindelijk voor het grootste deel weer in de beton verwerkt. En ja, we kregen er meer waterverplaatsing door maar het schip is er ook stabieler door geworden, we kunnen nu meer zeil voeren zondert meteen op een oor te klappen en dat zorgt dan weer voor voldoende snelheid. Eindresultaat: een stabieler schip dat beter op de waterlijn ligt en daardoor zelfs sneller is gaan varen.
Ik kom zeker uit op 4 meter. De kabel moet dan door de motorruimte en zal zeker goed beschermd moeten zijn. Ook is het de startaccu. Met het verplaatsen van de accu, ongeveer 15 kilo win ik wel wat gewicht, maar zal daarna misschien aan jouw zandzakken moeten geloven. Eerst een nieuwe watertank laten maken. Dat levert, wanneer hij vol is al 100 kilo contragewicht op. Misschien is dat genoeg. Toch bedankt.
Weet je zeker dat je deze post als spam wil rapporteren aan de beheerder?
Deze post wordt als spam gerapporteerd aan de beheerder van het forum. Bedankt!
Weet u zeker dat u dit topic wil verwijderen?