accu verplaatsen

• chirpy

Ik wil mijn accu uit de bakskist verplaatsen naar een ruimte onder de bank vlakbij de mast in de hoop dat de gewichtsverdeling dan wat beter zal uitpakken. Ik moet een afstand van 5 meter overbruggen. Wil door de ruimte onder de bedden een grijze PVC buis van 22 steken, de gaten afkitten zodat de ruimtes gescheiden blijven, dan dwarsscheeps voorlangs de motor naar de hoofdschakelaar in de bakskist. De accudraden hebben in de buis genoeg ruimte. Welke dikte accudraad moet ik gebruiken om zo weinig mogelijk spanningsverlies te krijgen? En raden jullie mij deze constructie aan?

• harryhottentot@gmail.com

chirpy, stel je vraag ook eens op, www.watersportforum.yourbb.nl

daar zul je vaak sneller een reaktie krijgen, er zitten zeilers en motorbootvaarders door elkaar

• Sindbad

Waar heb je de accu voor nodig? Als het een startaccu is zul je dikke kabels moeten gebruiken, anders krijg je brand.

Dan moeten we ook weten wat voor accu en (start)motor/vermogen etc.

Bij mij zaten de startaccu's ook op 3 meter afstand; die heb ik nu (als 1 accu) naast de motor geplaatst. De kabels hadden de dikte van een duim, en dat voldeed op zich goed. (Reden van verplaatsten was voor mij dat ik 1 accu wilde en niet twee parallel - dat gaf problemen. En voor 1 grote accu was geen ruimte).

• chirpy

Ik heb een zware startaccu. Als ik het zo lees is het kritisch te ver van de motor te staan.

• Sindbad

Hoeveel ampere is ie? En wat voor motor staat er in de boot?

• BJ

Heel simpel: hoe dikker hoe beter. Je kan op basis van de oppervlakte van de kabel de totale weerstand bereken en dan met de et van Ohm het bijbehorende theoretische spanningsverlies. Alternatief is een (lichte) Optima redtop als startaccu dicht bij de motor zetten en een serviceaccu op de plaats die je in gedachten hebt. Dan hoef je daar alleen maar met een laaddraad naartoe en dat scheelt weer.

• raptor

ik meen dat je ongeveer 1 mm2 per 10A moet rekenen. Startstroom is al snel 250A, dus een draad van 25mm2 heb je zeker nodig. Let weel, zowel naar de + als naar de -.

Pieter

• marksvrijheid

ik zou eens goed op de kop krabben, zware startaccu klinkt als zware motor? is dat echt nodig? en waar zit je andere accu dan? Ik heb een 10 pk plffertje en heb 1 accu van 75 ah, vlak bij de starter. vaar al jaren zo, nooit gedoe. maar ja ik heb verder geen echte verbruikers als koelkast enzo en heb maar n paar kleine lampjes en een olielamp.

• Bontekoe

De lengte is ook een factor:

R = S x O / L

S = specifieke weerstand (constant zolang je alleen maar koperdraad gebruikt).

O = Oppervlak

L = Lengte

Dus als de kabel, twee maal zo lang wordt moet het oppervlak ook twee maal zo groot worden om een gelkijke weerstand te houden.

O = Pi x (R ^ 2)

O = oppervlak

Pi is 3,14 en nog wat

R is de halve diameter

Omdat het oppervlak evenredig is met het kwadraad van de diameter neemt de diameter dus met de wortel van 2 toe in het boven staande voorbeeld (1,41).

Vier keer zo lang –> (wortel 4 =) 2 maal zo dik

Acht maal zo lang –> 2,82 maal zo dik

en zo voort.

• raptor

Je hebt gelijk. Ik had het alleen over de dikte per meter kabel. Daar komt jouw lengtetoeslag dus nog op.

Pieter