Marifoon

• Matthieu

Beste mensen,

Ik ben bezig om een marifoon te instaleren op mijn boot. Hiervoor wil ik de coax-kabel door de mast trekken. De mast ligt plat, maar ik kom halverwege, ter hoogte van de zalingen en baby-verstaging, met de trekveer vast te zitten. Weet iemand wat dit kan zijn?

De kabel voor het toplicht loopt bij mij door de "mastgleuf. Desnoods haal ik de coaxkabel hier ook doorheen, liever echter haal ik hem door de mast.

Benieuwd naar jullie ideeen en tips.

Matthieu

• Ronald

Wat ik ooit heb gedaan is pvc buis (welke je gebruikt om electra aan te leggen in huis) door de mast geduwd, is op lengte te maken met sokken, en daar de kabel doorheen getrokken. Na afloop kun je pvc buis verwijderen of laten zitten. Pvc buis is goedkoop, en werkte bij mij goed (mast 8 meter).

Groet Ronald

• chirpy

Ik had hetzelfde probleem en heb een wat zwaardere stag gebruikt zodat je iets meer druk kunt uitoefenen. In de hoop dan dat je niets kapot drukt. Wanneer je een pvc pijp gebruikt moet je die wel ergens binnen de mast kunnen fixeren: hij aardig tekeer gaan wanneer je op wat wilder water vaart.

• Bontekoe

Waarom boven in de mast?

Als je de antenne een meter of drie boven water hebt is je bereik meer dan voldoende. Kijk hier maar eens: http://www.sy-gabber.nl/gabber/uitrusting/main_uitrusting.htm#communicatie

Bedenk dat de kustwacht hele hoge antennes heeft, jij hoeft ze daarom niet zo hoog te hebben en ship-to-ship verkeer vind eigenlijk alleen plaats binnen een straal van 10 NM (meestal veel minder)

De afstand naar de masttop vereist een duimdikke kabel. Een gewone RG58 heeft te veel verliezen met zo'n lengte (is een mastverwarming). Niet alleen verlies je het grootste deel van je zendvermogen in de mast maar ook is de ontvangst veel slechter. Een zware, dikke kabel kun je echt niet los laten hangen die moet goed vastzitten vanwege zijn gewicht. Zet een mooi paaltje achter op de spiegel met de antenne. Je kabel is dan veel korter waardoor je minder verliezen en dus een beter bereik hebt. En dan is er ook nog de slijtage door de vallen die langs de kabel schavielen, De beste manier is de kabel buiten tegen de mast te monteren met klemmen elke 30 cm. Maar nog beter is een zendmastje op de spiegel, een mooi hoogglanzend duims roestvast staal pijpje, Je boot ziet er dan meteen als een oceaanzeiler uit. Dat mastje is verder handig voor de GPS antenne, de navtex antenne, de radar dome, de radio antenne, de antenne van de afstandbediening, de TV antenne, de digitenne, de WiFi Antenne, de GPS muis, de GSM antenne, de………

En een duimse RVS pijp is dik genoeg voor al die kabels.

• MoR

Als je de uitrusting van de Gabber goed bekijkt, dan zie je, dat ze beslist niet uitvaren zonder die marifoon-antenne bovenin de mast. Een marifoon heb je ook als veiligheidsinstrument. En dan wil je graag , dat je melding ontvangen wordt, ook als je precies midden tussen VK en NL bent.

Over je probleem kan ik alleen zeggen, dat de zalingen en verstagingen wel zijn gesteund met doorlopende bouten door de mast, maar dat daar normaal wel ruimte genoeg tussen zit voor een kabel.

Blijven proberen dus, met verschillende middelen, als reeds genoemd, en ook andersom, van top naar onderkant.

Je marifoon zal nog prima werken, zonder dat de kabel warmer wordt met die standaard erg dunne 15 m kabel die je bij de antenne meegeleverd krijgt. Maar investeren in een 1a2 mm dikkere kabel, (van juiste specs) is een goed advies.

Als het lukt, leg dan gelijk een extra touwtje door de mast, kan je later, zelfs met staande mast, een kabeltje trekken voor een windmeter of wat dan ook.

Die kabel kan binnenin de mast , heel hinderlijk, hard klappen tegen de binnenkant vd mast. Als je om de 75/100 cm 3 tierips om de kabel doet, vangen die verend de beweging op.

Maak bovenin een lus in de kabel waaraan je een lijntje vastmaakt. Daamee kan je zorgen, dat niet het hele gewicht vd kabel aan het topbeslag hangt, een berucht punt voor isolatieschade /breuk enz.

Zo'n mastje achterop heb ik ook. Handig voor een lichtje, navtexantenne, gpsantenne en een marifoonantenne voor ais.

Goedkoper dan een splitter en gelijk een noodantenne.

• Bontekoe

Reken even mee: Mast 15 meter + een meter of vijf door de boot = 20 meter.

RG-58 CU: attenuation @ 145 MHz = 20 dB/100 ft (20 dB / 30 m) bij 20 meter is er dus13 dB verlies.

Elke 3 dB is een halvering van het vermogen. Van de 25 watt die je er in stopt komt er dus minder dan 1,3 Watt aan bij de antenne.

Met een RG58 sta je dus met 23,7 Watt je mast te verwarmen.

RG-213 U attenuation @ 145 MHz = 8,2 dB / 100 ft (8,2 dB / 30 m) bij 20 meter is er een verlies van 5,5 dB.

Van de 25 Watt die je er in stopt houd je nu 7 Watt over.

RG-213 op een paal achterop: Kabel lengte 6 meter 1,7 dB verlies (25 watt –> 17 watt)

RG-58 CU van 6 meter: 4 dB (25 watt –> 10 watt).

RG 213 is zo zwaar dat je die niet los moet laten bungelen. En een lus er in leggen al helemaal niet. Dat soort kabel kent een minimale buig radius (RG213 20 x diameter), Ga je daar onder dan veranderd de karakteristieke impedantie waardoor er nog meer verliezen optreden in de kabel. En dan heb ik het nog maar even niet over de mechanische gevolgen en de levensduur of over ondeskundig aangezette pluggen.

Tot zover de signaal kwaliteit.

Wat het grafiekje van de Gabber laat zien is dat je helemaal niet zo hoog hoeft te zitten om een behoorlijke afstand te overbruggen. Enne, met zo'n 1,3 Watt haal je maar net tien mijl, als je geluk hebt. Zelfs al zet je je antenne op 100 meter hoogte. Je kunt beter op een bescheiden hoogte een voldoende sterk signaal maken (en ontvangen) dan in het topje van de mast met vrijwel geen zendvermogen en een dove ontvanger. En wat de veiligheid betreft ga ik liever de zee op met een deskundig en vakkundig geinstalleerde marifoon installatie dan met een Mickey Mouse oplossing met alle risico van kabelbreuk. Het is tenslotte een veiligheidsmiddel!

• raptor

Ik heb het wel eens meer verteld. Monteer een staaldraadje aan electrische kabels in de mast, om de trek op te nemen. Een 3mm kabeltje is genoeg en dat tape je met duck tape aan de electrische kabels. In zo een staalkabeltje kan je lussen en ogen maken, waarmee je het geheel vast zet en je bent alle trekspanning kwijt in je dure en gevoelige kabels. Overigens zou ik altijd de antenne achterop willen, op een losse paal. Dan kan je er bij en de kans op schade is veel minder. Gezien de rekensommetjes van de deskundologen heb je ook nog eens meer zendbereik.

Pieter

• Mor

Dat is een mooie berekening.

Afgelopen zomer met meer dan 50 boten gedurende 6 weken flotille met om de paar uur marifoon palaver. Dan merk je gauw welke schepen je wel en welke niet kan ontvangen en waarom.

De practijk was, dat boten met een antenne op die paal aan het hek, al een paar mijl buiten de haven geen bereik hadden.

De grote schepen met de hoogste masten hadden altijd het grootste bereik.

De conclusie is dus ; plaats de antenne immer zo hoog mogelijk. Alle professionele bedrijven doen dat ook en geen mickymouse gedoe in een paaltje aan het hek.

Een goed idee is inderdaad om de hele kabel te steunen met een dunne staalkabel. Ik denk dat een dun denemalijntje nog gemakkelijker is, want die kan je af en toe met een steek om de kabel binden.

• Bontekoe

Dat is een baude conclusie. Ik heb al heel wat meegemaakt zopals:

- Ingewaterde coax (groen uitgeslagen)

- kroonsteentjes

- 75 ohm televisie kabel

- Te dunne coax

- Ingeklapte coax( (dubbel gevouwen)

- Afgeklemde coax

- Verkeerde of verkeerd aangezette stekkers

- Rotte (door zeewater aangetaste) stekkers.

- Radio antennes

- Capacitieve kortsluiting

- Zeiknatte installatie

- Beroerde dekdoorvoeren zoals coax via een verlichtingsstekkker

- Doorgeschavielde kabels

- enz. enz.

Kortom er zijn heel veel dingen die fout kunnen gaan je conclusie raakt dan ook kant noch wal.

Juist in een flottilje is hoogte onbelangrijk omdat iedereen dicht bij elkaar blijft.

Kijk naar de feiten en zwets niet, daar help je niemand mee.

Het is echt geen rocket science, iemand met HAVO natuurkunde moet het kunnen snappen.

En vertel me ook niet wat proffesionele bedrijven doen, dat weet ik verdomde goed, al dertig jaar.

Die vouwen een kabel in elk geval nooit dubbel of laten hem los bungelen.

• marksvrijheid

hopla, heldere reactie Bontekoe, ben t met je eens. conclusies zijn snel getrokken en zo komen de praatjes in de wereld. wel blijven doorademen hoor :-)